Wśród fanów motoryzacji są tacy, którzy wprost uwielbiają Alfy za ich niepowtarzalny charakter, design i styl, oraz tacy, którzy uważają te samochody za wadliwe i pozbawione polotu. Włoskie pojazdy mechaniczne są znane na całym świecie i zdecydowanie zasługują na uwagę. Ich nietuzinkowy wygląd, a także wygodne, przestronne wnętrze przyciągają coraz większą klientelę. 

Każdy model tej marki ma swój unikatowy styl, który trafia w serca fanatyków włoskiej motoryzacji. Dzisiaj bliżej przyjrzymy się oryginalnemu pojazdowi, jakim jest Alfa Romeo Giulia. Sprawdzimy, jaka technika została wykorzystana do stworzenia nowego wehikułu, czym wyróżnia się spośród innych aut, a także jak prezentuje się jego wnętrze na tle innych samochodów XXI wieku. 

Alfa Romeo Giulia – dane techniczne

Pierwsza premiera Alfy Romeo Giulia miała miejsce w 1962 roku. To właśnie wtedy samochód zyskał miano sportowej osobówki, do której przez lata przyrósł także przydomek kultowego pojazdu. Nowy model na ówczesnym rynku dostępny był z silnikiem o pojemności 1.6 litra, co pozwalało mu rozpędzać się do „setki” w zaledwie 15 sekund. Prędkość maksymalna samochodu wynosiła 165 kilometrów na godzinę, która, jak na lata 60 ubiegłego wieku, była całkiem imponująca. Dodatkowy napęd na tylną oś zapewniał frajdę fanom motoryzacji i pozwalał na porównywanie samochodów do popularnych modeli BMW. Do dzisiaj pierwsze egzemplarze tego modelu budzą podziw i szacunek wśród znawców techniki. 

Obecnie najlepiej znamy Alfę Romeo Giulię o oznaczeniu 925, której produkcja rozpoczęła się w 2016 roku. Jak można zauważyć obecna technika, mimo wielu innowacji, nawiązuje do niezawodnych korzeni swoich „przodków”. Podobnie jak w przypadku pierwszych samochodów tej włoskiej firmy, opisywana Alfa posiada napęd na tylną oś, a wykorzystana w niej płyta podłogowa jest nam znana także dzięki Maserati. Nowoczesny, czterodrzwiowy sedan posiada 6 biegów manualnych lub 8 automatycznych. Całkowita masa pojazdu jest niewielka, bowiem wynosi maksymalnie 1534 kilogramy, co pozwala na prawdziwe rozwinięcie skrzydeł na szosach. 58 litrowy zbiornik paliwa umożliwia odbywanie dalekich tras na jednym tankowaniu, a 480 litrowy bagażnik pozwoli nam spokojnie spakować walizki na krótki wyjazd. 

Włoski sportowiec – silnik, spalanie, komfort jazdy, czyli po prostu dane techniczne

Przed zakupem tego pojazdu warto sprawdzić różne wersje wyposażenia i wybrać model, który najlepiej zaspokoi nasze potrzeby. Alfa Romeo Giulia posiada takie warianty jak Quadifoglio, Super, Veloce oraz Milano. W powyższych wariantach zastosowano dwa typy silników, które pozwalają na całkiem komfortową jazdę.

Do pierwszej grupy należą silniki benzynowe, wśród których prym wiedzie 2.0 Turbo R4, występujący w połączeniu z 200 lub 280 KM. Choć silnik ten nie należy wcale do oszczędnych – jego średnie spalanie wynosi 13 litrów na 100 kilometrów to jednak idealnie wpasowuje się w kanony tylnonapędowej Alfy. Dwulitrówka jest żywiołowa i pozwala na przyjemną jazdę i zadowalające osiągi. Ośmiobiegowa skrzynia automatyczna doskonale odpowiada na potrzeby kierowcy i szybko reaguje na kickdown. Niska masa pojazdu pozwala na osiągnięcie 100 km/ h w jedyne 5.2 sekundy – to w porównaniu z pierwotnymi osiągami tego modelu robi piorunujące wrażenie. 

Drugim zadowalającym silnikiem benzynowym jest V.6 2.9 Twin Turbo, pozwalający na osiąganie jeszcze lepszych prędkości. 510 koni mechanicznych, skrytych pod maską umożliwia osiągnięcie „setki” w jedyne 3.9 sekundy. Jak na wyższą klasę samochodów osobowych przystało, Alfa Romeo Giulia w tej wersji zachwyca swoją zrywnością, komfortem prowadzenia, a także momentem obrotowym, który wnosi 600 Nm.

Oprócz godziwych silników benzynowych włoski koncern oferuje nam także modele wysokoprężne, należy do nich między innymi 2.2 MultiJet II. Jego premiera miała miejsce w kultowej Giulii w 2015 roku i od samego początku wyróżniała się zaawansowaną techniką, które rewelacyjnie uzupełniła wcześniejszą jednostkę napędową.  W porównaniu z silnikami benzynowymi Multijet II może pochwalić się oszczędnością w spalaniu przy jednoczesnym spełnieniu niezwykle ostrych norm Euro6. Dzięki wykorzystaniu filtra DPF silnik nie wymaga dodatkowych płynów i działa praktycznie bezobsługowo. Konstruktorzy tego modelu zadbali także o zachowanie kultury pracy. Obniżenie hałasu (dzięki zastosowaniu pompy olejowej z przesunięciem, a także przeciwważnych wałków) pozwala na odbywanie komfortowych podróży w każdych warunkach i na każdej trasie. Dzięki aluminiowej konstrukcji waga auta została obniżona o kolejne 100 kg w porównaniu z jego benzynowymi braćmi. Silnik 2.2 Multijet II występuje w kilku odmianach mocy, począwszy od 136 KM aż do 209 KM. Samochód z takim wyposażeniem osiąga „setkę” w około 6.6 sekundy. 

Jak możemy łatwo zauważyć, włoski twórca pojazdów nie ogranicza się do jednego typu napędowego i pozwala na dopasowanie pojazdu do potrzeb każdego konsumenta. Dzięki wszechstronności możemy wybrać auto o większej mocy z nieco mniej oszczędnym silnikiem lub takie, które pozwoli na rzadsze tankowanie, przy mniejszych osiągach prędkości. 

Alfa Romeo Giulia Wnętrze 

Rzeczą, którą niewątpliwie należy przyznać tej włoskiej marce jest to, że wnętrze każdego pojazdu wyróżnia się nietuzinkowym charakterem i zachwyca nawet jej przeciwników. Przestronność, wygoda i elegancja pozwalają poczuć luksus na najwyższym poziomie. Dzięki maksymalnemu dopasowaniu do potrzeb pasażerów i kierowcy Alfa Romeo Giulia staje się idealnym towarzyszem dalekich wypraw. 

Siadając za kierownicą Alfy z całą pewnością docenimy ergonomię tego miejsca. Niska pozycja umożliwia komfortowe ułożenie. Duża przestrzeń na nogi, szeroki podłokietnik, regulowany w każdym kierunku – również bocznym – fotel, niemal pionowo ustawiona kierownica, a także świetnie dopasowany kokpit pozwalają  na pełną integrację z samochodem. Wiele osób docenia również brak dotykowej matrycy w komputerze pokładowym, dzięki czemu jego obsłucha staje się intuicyjna także podczas jazdy. 

Choć wydawać by się mogło, że tak skonstruowane wnętrze nie posiada żadnych wad to jednak użytkownicy znaleźli kilka niuansów. Do najgroźniejszych zarzutów należy komputer pokładowy, pokazujące zużycie paliwa jedynie do 15 litrów na 100 kilometrów. Kolejnym minusem jest plastikowa dźwignia zmiany biegów, która w tak luksusowym samochodzie na wysokim poziomie nie wygląda zbyt elegancko. Dodatkowo kamera cofania oddaje wątpliwej jakości obraz, a brak funkcji auto – hold uniemożliwia automatyczne podtrzymanie hamulców podczas postoju. Ostatnim zarzutem, który zdaje się przeszkadzać użytkownikom XXI wieku jest brak pokładowej ładowarki indukcyjnej.

Podsumowując ten kulotwy model należy zwrócić uwagę zarówno na jego plusy jak i minusy. Tutaj każdy z nas musi odpowiedzieć sobie na pytanie – na czym nam tak naprawdę zależy w samochodzie i czy Alfa Romeo Giulia spełnia nasze oczekiwania. Niektórzy z nas oczekują znacznie więcej za taką cenę rynkową, inni zaś pozostaną zachwyceni tym, co włoskie samochody mają nam do zaoferowania. 

Alfa Romeo to marka, która zdecydowanie wyróżnia się na drogach i zasługuje na uznanie. Te samochody osobowe wywołują pozytywne uczucia zarówno na pierwszy, jak i drugi rzut oka. Tylnonapędowy pojazd doskonale oddaje ideę sportowych samochodów, które świetnie odnajdują się w każdych warunkach. Decydując się na zakup jednego z powyżej opisanych modeli na pewno się nie zawiedziemy, niemniej jednak po dłuższym użytkowaniu niuanse wyposażenia mogą być dla nas bardziej zauważalne.