Lżejszy, bardziej przyczepny i z większą siłą docisku niż jakakolwiek poprzednia wersja, Alpine A110 R jest najbardziej hardkorowym modelem marki.
Dzięki temu już dobrze prowadzącego się i lekkiego Alpine A110 wzniesiono na nowy poziom – A110 R. Został zaprojektowany, aby wydobyć lepsze osiągi na torze ze sprawnego coupe z centralnie umieszczonym silnikiem, dzięki bardziej agresywnej aerodynamice, przestrojonemu zawieszeniu i jeszcze mniejszej masie niż wcześniej.
Jeśli chodzi o design, nie można pomylić A110 R z niczym innym niż najbardziej skoncentrowanym wariantem. Dostępny w tym samym niebieskim matowym lakierze „Racing”, co samochód Formuły 1 firmy, R ma wentylowaną maskę, przedni splitter i nowe boczne progi, wszystkie wykonane z włókna węglowego i zaprojektowane w celu poprawy docisku i aerodynamiki. Z tyłu dyfuzor został przeprofilowany i pojawiło się nowe tylne skrzydło z mocowaniami typu „łabędzia szyja”.
25Te dodatki zapewniają większą siłę docisku niż jakikolwiek inny A110, ale także zmniejszają opór o pięć procent w porównaniu z A110 S wyposażonym w zestaw Aero. W rezultacie R osiąga prędkość 285 km/h, (aż o 25 km/h szybciej niż A110 S) co czyni go szybszym niż obecny flagowiec Alpine.
Pomimo nowych komponentów aerodynamicznych A110 R jest również o 34 kg lżejszy od modelu S. Dzieje się tak dzięki szerokiemu zastosowaniu włókna węglowego, które rozciąga się na dach, pokrywę silnika i siedzenia kubełkowe ze stałym oparciem. Aby zmniejszyć masę nieresorowaną, firma Alpine zamontowała również zestaw 18-calowych kół z włókna węglowego, które zapewniają całkowitą oszczędność 12,5 kg i ulepszone hamulce.
Pomimo tego, że silnik R z turbodoładowaniem o pojemności 1,8 litra oferuje taką samą moc 296 KM i 340 Nm jak A110 S, nowy model przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy (o 0,3 s krócej ). A110 R posiada również zmieniony układ wydechowy i mniejszą izolację akustyczną, co powinno zapewnić ostrzejsze brzmienie silnika przy wysokich obrotach.
Kluczową przewagą A110 R nad pozostałymi modelami jest jednak konfiguracja podwozia. Prześwit został obniżony o 10 mm (klienci mogą obniżyć samochód o kolejne 10 mm do użytku na torze), a sztywność sprężyn wzrosła o 10%. Alpine zainstalowało również zestaw ręcznie regulowanych amortyzatorów, dzięki czemu właściciele mogą dostosować sztywność kompresji i odbicia do własnych upodobań.
Stabilizatory są odpowiednio o 10 i 25 procent sztywniejsze z przodu i z tyłu, co powinno zapewnić więcej zgryzu z przodu, a R nosi agresywne opony Michelin Pilot Sport Cup 2 z myślą o osiągach na torze. Układ hamulcowy Brembo posiada również nową konfigurację chłodzenia, która zapewnia bardziej trwałe hamowanie.
Wewnątrz, A110 R ma ciekawą tapicerkę z mikrofibry na siedzeniach, desce rozdzielczej, panelach drzwi i kierownicy, a także klamki do drzwi z czerwonej tkaniny. Fotele z włókna węglowego są wyposażone w sześciopunktowe uprzęże zapewniające dodatkowe wsparcie na torze, a pokładowy system telemetryczny pozwala kierowcy monitorować dane mechaniczne i czasy okrążeń podczas sesji.