Segment rynku, który przyjmie wszystko 

SUV to skrót, który na zawsze zmienił oblicze motoryzacji. Od początku XXI wieku rewolucja aut sportowo-użytkowych sprawiła, że z ofert na zawsze zniknęło wiele legendarnych sedanów, modeli kombi czy hatchbacków. Wszystko za sprawą SUV-ów, które chce mieć teraz każdy. Do tego segmentu dołączyły nawet firmy niegdyś otwarcie deklarujące przywiązanie do tradycji: Porsche, Bentley, Maserati. Nie da się zlekceważyć siły ratującej przed bankructwem niemal każdego. Ostatnio do świata SUV-ów wkroczyła dumnie Skoda, Peugeot czy Citroen. 

Audi już 2005 roku było świadome zachodzących przemian, wprowadzając na rynek model Q7. Przetarł on szlaki i zaznajomił specjalistów z Ingolstadt z potrzebami rynku. Trzy lata później światło dzienne ujrzało nieco mniejsze Audi Q5, wykorzystujące doświadczenie większego brata, jaki i modelu A4, z którym dzieliło płytę podłogową. Q5 pierwszej generacji odniosło olbrzymi sukces, czego przejawem było 8 lat na szczycie wielu notowań. Nawet Porsche skorzystało z tych sukcesów, tworząc własnego Macana właśnie na płycie A4/Q5. Bardzo dobrze świadczy to o właściwościach jezdnych i jakości rozwiązań użytych przez markę z Ingolstadt. W 2016 roku Audi pokazało światu Q5 II, oznaczone symbolem FY.

Najważniejszy model w gamie? Audi Q5 drugiej generacji 

Audi Q5 II charakteryzuje się znacznie dojrzalszymi proporcjami od swojego poprzednika. W porównaniu z pierwszą generacją auto jest niższe, dłuższe i oferuje więcej miejsca w środku. Stylistycznie pojazd stał się znacznie większym indywidualistą, nie ma tu zbyt wiele nawiązań do Audi A4, na którym pierwsze Q5 bazowało technicznie. Teraz jest to po prostu Q5, ze swoim indywidualnym charakterem i wyglądem. Nowy grill ma znacznie więcej chromu i wpisuje się jednocześnie w harmonijne linie pozostałych modeli Audi. 

Paleta jednostek napędowych wyewoluowała i wpisuje się w trend widoczny w innych modelach Audi. Do wyboru są dwa silniki benzynowe (3.0 TFSI oraz 2.0 TFSI + odmiana hybrydowa) oraz dwa silniki wysokoprężne (2.0 TDI oraz 3.0 TDI). Podobny wybór obecny jest na przykład w przypadku Audi A5. Wydaje się to złotym środkiem dla każdego, niezależnie od preferencji. Silniki są dobrze znane i wolne od fabrycznych usterek, mogą pochwalić się zadowalającą dynamiką i umiarkowanym apetytem na paliwo.

Facelifting oraz Q5 Sportback – dbanie o uwagę klientów 

Wprowadzony w 2021 roku facelifting modelu Q5 jednoznacznie przeniósł tego SUV-a segmentu D w trzecią dekadę XXI wieku. Spójność z innymi modelami Audi przejawia się w niżej poprowadzonym grillu oraz opływowym kształcie lamp. Wnętrze charakteryzuje się poprawioną jakością materiałów, zaś system infotainment jest jeszcze bardziej nowoczesny i swoimi możliwościami dorównuje najnowszym tabletom. W standardzie znaleźć można wirtualny sklep Audi, system Audi Connect oraz nawigację satelitarną, wszystko oczywiście bazujące na łączności satelitarnej, a także na internecie.

Warta odnotowania jest bardziej sportowa odmiana Q5, czyli Q5 Sportback. Nie ma tu oczywiście mowy o faktycznych cechach samochodów wyścigowych, jednak stylizacja Q5 Sportback z pewnością odznacza się podkreśloną dynamiką i nowoczesnością, przede wszystkim przez linię dachu podciętą w tylnej części nadwozia, tworząc ostatecznie tak zwanego SUV-a coupe.

Prawdziwie sportowe wrażenia może za to zapewnić najmocniejsza odmiana Q5, czyli SQ5. Legitymuje się ona mocą aż 349 koni mechanicznych, pochodzącą z turbodoładowanego motoru V6. Jak widać, Q5 jest modelem dojrzałym, z ofertą zdolną sprostać wysokim wymaganiom rynku.