Topowy SUV klasy średniej… nieobecny w Europie

Audi stojąc przed zadaniem zaprojektowania modelu Q5 miało ciężki orzech do zgryzienia – SUV klasy średniej zawsze odpowiada za świetne wyniki sprzedaży – zwłaszcza w Europie. Nie można więc niczego zaprzepaścić, a Q5 ma być po prostu… dobre. Topowy wariant Q5, czyli SQ5, powinien być wisienką na torcie, zwieńczeniem całej palety modelowej. Trudno więc się dziwić, że druga generacja Q5 weszła na rynek zaledwie po 5 latach od premiery pierwszej odsłony modelu. Audi nie chciało osiadać na laurach, eliminując wszystkie niedoskonałości. Warto na samym początku zaznaczyć, że SQ5… nie jest już oferowane w Europie. Wraz z nadejściem 2021 roku model ten oferowany jest już tylko w Ameryce Północnej, Azji oraz Bliskim Wschodzie.  

Mała gama silnikowa, ale konkretna 

Oferta Audi SQ5 składa się zasadniczo z dwóch jednostek silnikowych, ale za to jakich! Mowa tu bowiem o świetnie wystrojonych silnikach V6 z turbodoładowaniem, umożliwiających osiągnięcie niebagatelnej mocy 354 koni mechanicznych (silnik benzynowy) oraz 347 KM (motor wysokoprężny). W ostatnich latach istnienia SQ5 w Europie dostępny był jedynie wariant z silnikiem diesla. Teraz nie ma żadnego, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by we własnym zakresie zlecić import tego pojazdu z USA lub Bliskiego Wschodu. Niestety, łatwiejsze sposoby nabycia tego sportowego SUV-a zniknęły. 

Czym wyróżnia się SQ5 na tle Q5? 

Generalnie różnic pomiędzy Q5 a SQ5 (innych niż silnik) nie ma zbyt wiele. Z zewnątrz w oczy rzucają się jedynie chromowane lusterka i emblematy SQ5. W środku mamy do czynienia z nieco większymi uprawnieniami, takimi jak sportowe fotele, zaawansowany system audio czy eleganckie, drewniane wykończenia. Oczywiście wiele z tych dodatków można nabyć na dopłatą w każdym Q5, lecz w SQ5 wszystko to obecne jest jako standard. Innym dodatkiem charakterystycznym dla Audi SQ5 jest bardziej zaawansowany tempomat, umożliwiający adaptacyjną zmianę prędkości. 

Czy Audi SQ5 wróci do Europy? 

Niestety, normy emisji spalin sprawiły, że kolejne ciekawe auto być może nigdy już nie wróci na nasz rynek. Podobna sytuacja spotkała Forda Focusa RS oraz Renault Clio RS. Jedynym pocieszeniem może być fakt, że pojazd ten wciąż obecny jest na innych rynkach, czego nie można powiedzieć o dwóch podanych przykładach. SQ5 jest świetnie wyposażonym, bardzo szybkim SUV-em. Ponad 350 koni mechanicznych sprawia, że te luksusowe dwie tony na czterech kołach bardzo sprawnie poruszają się w każdych warunkach.