Camaro, czyli jedna z legend

Historia Camaro sięga połowy lat 60. XX wieku, kiedy Ford odnosił wiele sukcesów ze swoim nowym Mustangiem, zwłaszcza wśród młodszych nabywców. Chevrolet wycofał się z pracy nad małym luksusowym samochodem opartym na Nova z 68 roku, aby wypuścić pierwszego w historii Camaro na rok modelowy 1967; szybko stał się głównym konkurentem Mustanga. Samochód pierwszej generacji był oferowany z kolekcją rzedowych szóstek i V-8, a także z trzema poziomami wyposażenia: pakiet wyglądu RS, SS, który zawierał jeden z większych V-8 i ulepszone zawieszenie, oraz Z-28 przeznaczony do wyścigów Trans Am. W odpowiedzi na działania dealerów, takich jak Don Yenko, pakujących 7-litrowe silniki V-8, Chevrolet zaoferował Camaro z 1969 r. z silnikiem V-8 o pojemności 427 cali sześciennych (7,0 litra) za pośrednictwem systemu Central Office Production Order (COPO).


Camaro drugiej generacji Chevy był w sprzedaży w latach 1970-1981. Rozwój koncentrował się na zbudowaniu pojazdu o światowej klasy konstrukcji i obsłudze, a Camaro drugiej generacji jest jedyną wersją, która nie była oferowana jako kabriolet. Camaro otrzymał aktualizacje stylistyczne w 1974 r., aby dostosować się do nowych federalnych standardów zderzaków. Po tym, jak Chrysler i AMC zaprzestały produkcji swoich muscle carów, a Ford zmniejszył Mustanga do opartego na Pinto Mustanga II, muscle car od Chevy cieszył się dobrą sprzedażą do końca dekady.


Trzecia generacja Camaro istniała w latach 1982-1992, był to pierwszy Camaro, który został wprowadzony na rynek z opcją czterocylindrowego silnika obok V-6 i V-8. Chociaż czterocylindrówki były dostępne tylko do 1985 roku. Drugiego Camaro z czterocylindrówką nie zobaczyliśmy do 2016 roku. Samochody trzeciej generacji przesunęły się z powrotem w kierunku bardziej kanciastej, pudełkowatej stylistyki i miały nadwozie typu hatchback.


Produkcja Camaro czwartej generacji rozpoczęła się w 1993 roku, a nowa wersja połączyła kształt swojego poprzednika z bardziej zaokrągloną blachą i wystrojem wnętrza. Pod koniec swojego cyklu życia Camaro czwartej generacji zyskał nową stylizację przodu z bardziej aerodynamicznymi reflektorami, a także aluminiowym 5,7-litrowym silnikiem V-8 z Corvette C5. Nie udało się jednak zachwycić rynku, a nazwa Camaro została wycofana na czas nieokreślony w 2002 roku.


Powrót Camaro nastąpił z tego samego powodu, co jego geneza. Ford tak bardzo cieszył się sukcesem przeprojektowanego Mustanga z 2005 roku w stylu retro, że skłoniło to Chevroleta do zbudowania koncepcyjnego Camaro z 2006 roku inspirowanego samochodem z 1969 roku. Pozytywna reakcja na ten wysiłek doprowadziła do debiutu retro-futurystycznego Camaro piątej generacji na rok 2010. Zbudowano go na platformie Zeta opracowanej przez australijską markę GM, Holden. Chevy zaczął oferować doładowany Camaro ZL1 o mocy 580 KM w 2012 roku. Z/28 z kwadratowymi oponami o przekroju 305 i 7-litrowym wolnossącym V-8.


Na rok 2016 Chevrolet przyniósł nam lżejsze, bardziej atletyczne Camaro szóstej generacji. Zbudowane na tej samej platformie Alpha, która stanowiła podstawę słodkiego Cadillaca ATS. Wartość i słodki design przyniosły mu tytuł Samochodu Roku 2016. Uważamy, że modyfikacje stylistyczne od czasu premiery sprawiły, że Camaro stało się mniej atrakcyjne; polecamy ręczną Camaro SS 1LE 2016.

Chevrolet Camaro VI – wygląd i wyposażenie

Pomimo tego, iż charakter Camaro zawdzięcza się w szczególności mocnemu silnikowi i bezkompromisowej mocy, to jednak również wygląd może się bardzo podobać. Ostatnie zmiany skupiają się na unowocześnieniu detali nadwozia: jest optycznie niższe i agresywne, więcej w nim przetłoczeń i detali poprawiających aerodynamikę. W zależności od wersji, pakiet zderzaków, wersji kolorystycznych i wyposażenia może się różnić. Najbardziej znane pakiety to LT, SS, ZL1 oraz Z28.

Wnętrze Chevroleta bardzo subtelnie nawiązuje do poprzedniej generacji. Można to zauważyć w szczególności po typowej dla Camaro V obudowie zegarów, podzielonej na dwie części. Pozycja ekranu informacyjnego także znajduje się w lokalizacji dobrze znanej każdemu fanowi Camaro. Samo oprogramowanie jest bezbłędne i korzystanie z niego jest przyjemnością. Nawigacja, odtwarzacz muzyczny, internet – Chevrolet zadbał o przyjemność płynącą z podróżowania Camaro. A co z przyjemnością z samej jazdy? Tym zajmują się silniki, tradycyjnie bardzo dobre i niezwykle mocne.

Silniki w Camaro VI generacji 

Chevrolet Camaro jest jednym z tych pojazdów, które kupuje się tylko jako dodatek do… silnika. Najsłabszą jednostką jest V6 o pojemności 3.6L i mocy 335 KM. Żywiołem Camaro są jednak widlaste V8, spośród których można wybierać pomiędzy wersjami LT1 6.2L oraz LT4 Supercharged 6.2L. LT4 wyposażone jest w kompresor, a jego moc wynosi niebagatelne 650 koni mechanicznych. W zupełności wystarczyłoby to dla co najmniej czterech przeciętnych samochodów.  

Camaro – wymierający gatunek?

Coraz mniej jest już aut takich jak Camaro. Mocne silniki, bezkompromisowy charakter i wyjątkowy projekt nadwozia. Bezpośrednią konkurencją są jedynie Ford Mustang i Dodge Challenger, lecz prym w kwestii nowoczesnego wyglądu wiedzie zdecydowanie właśnie Camaro.

Chevrolet Camaro 2022 coupe i kabriolet to czysta i prosta radość z jazdy. Zapomnij o ograniczonej widoczności na zewnątrz i ciasnych tylnych siedzeniach. Zamiast tego skorzystaj z ich gibkości, satysfakcjonującej skrzyni biegów z drążkiem i niezwykle płynnej jazdy. Domyślnym silnikiem jest turboczwórka o mocy 275 KM, ale wybór 335-konnego V-6 lub 455-konnego V-8 odblokowuje bardziej melodyjne ścieżki dźwiękowe i mocniejsze przyspieszenie. Jego kabina zawiera nieatrakcyjne materiały, a niektórzy nazywają ją klaustrofobiczną, ale przednie fotele są wygodne i zapewniają wsparcie, a dobrze zaopatrzony system informacyjno-rozrywkowy jest łatwy w użyciu. Ford Mustang i Dodge Challenger są lepsi jako codzienni kierowcy, ale z opcjonalnym pakietem 1LE, kucyk Chevy’ego zmienia się w najlepszy samochód torowy z całej trójki. Jeśli chodzi o wydajność w stosunku do ceny, trudno znaleźć lepszą wartość niż Camaro 2022.