Najszlachetniejsze V8 z Włoch
Ferrari 458 Italia to następca modelu F430, który z kolei wywodzi się od Ferrari 360 Modena. Wszystkie te superszybkie pojazdy łączy przede wszystkim silnik – zawsze było to V8. Cechą wspólną jest również doskonała stylistyka, która subtelnie nawiązuje do poprzedników. 458 występuje w nadwoziu coupe oraz cabrio – zwanym także spider. Na przestrzeni sześciu lat produkcji, z fabryki w Maranello wyjechało około 15 tysięcy sztuk modelu 458 w wersji Italia, około 6 tysięcy w wersji Spider, a także około 4 tysiące pozostałych edycji. Pojazd wystąpił w niezliczonej ilości filmów, gier czy seriali, a legenda 458 żyje do dziś na włoskich, francuskich i hiszpańskich nabrzeży.
Silnik pod maską Ferrari 458 Italia
Opracowany wspólnymi siłami Maserati i Ferrari silnik V8 o oznaczeniu kodowym F136 legitymuje się mocą aż 570 koni mechanicznych. Ma pojemność dokładnie 4,497 centymetrów sześciennych, co umożliwia osiągnięcie momentu obrotowego aż 540 niutonometrów. Wraz z masą około 1,4-1,5 tony umożliwia to jazdę z olbrzymim ładunkiem pozytywnych emocji, pojazd prowadzi się wręcz wyśmienicie. Ferrari 458 Italia właśnie w tym celu zostało stworzone, co podkreślają właściciele rumaka z Maranello. Wraz z wprowadzeniem na rynek Ferrari 458, światło dzienne ujrzało także wiele systemów nieobecnych nigdy wcześniej w motoryzacji. Pierwszy nasuwa się na myśl system kontroli trakcji F1-Trac. Razem z mechanizmem różnicowym E-Diff znacznie ułatwia on poruszanie się Ferrari w trasie, jak i… na torze wyścigowym. Pomimo luksusowej otoczki i szlachetnego rodowodu, model 458 chętnie wybierany jest na pojazd wyścigowy. Świetne tempo pokonywania zakrętów i niebagatelne 570 koni mechanicznych to zalety zaledwie… wersji bazowej. Oprócz niej Włosi przygotowali również 458 Speciale, Speciale A, Challenge czy GT2/GT3. Te warianty od pierwszej godziny na taśmie produkcyjnej dostosowywane są do bojowych warunków na torze. Wzmocnione podzespoły, inne programy jazdy, lżejsze komponenty – Ferrari doskonale wie, jak zrobić dobre wrażenie na konkurencji. Co ciekawe, skrzynia biegów jest konstrukcją wykorzystywaną również w… Mercedesie SLS AMG. Mowa tu o 7-biegowym cudzie techniki spod znaku niemieckiego przedsiębiorstwa Getrag.
Stylistyczny majstersztyk
Za stylistykę 458 Italia odpowiada włoskie studio Pininfarina, zaś wnętrze jest w stu procentach projektem z zakładu Ferrari. Stylistyczne inspiracje widać w odniesieniu do modelu Enzo, jednego z najbardziej zaawansowanych modeli Ferrari wszech czasów. Agresywny wygląd, niskie opory powietrza i niepowtarzalny, włoski klimat sprawiły, że po 458 już momencie premiery zgłaszała się olbrzymia grupa chętnych. Co ciekawe, studio Pininfarina poszło o krok dalej niż po prostu zaprojektowanie 458. Kupiło ono bowiem 6 egzemplarzy auta, które… całkiem zmodyfikowali. Powstało w ten sposób Pininfarina Sergio, ultrarzadkie auto, wyprodukowane dla z góry wyznaczonych klientów. Pomimo emblematów Ferrari, od razu można poznać, iż nie jest to żaden z powszechnie znanych modeli. Linia frontu jest poprowadzona znacznie niżej, a charakterystyczne przetłoczenia ustąpiły miejsca łagodniejszym akcentom stylistycznym.
Spadek po 458 Italia
Ferrari 458 zapisało się złotymi zgłoskami w historii wyścigów i wszelkiego rodzaju sportów motorowych, gdzie skutecznie konkurowało z Lamborghini, Aston Martinem czy McLarenem. Doświadczenie z Formuły 1 zostało wykorzystane przy projektowaniu 458 Italia w najlepszy możliwy sposób, co docenili dziennikarze, kierowcy wyścigowi i zwykli właściciele auta.