Ford poinformował dziś, że na rynek europejski po raz pierwszy wkroczy legenda amerykańskiej motoryzacji – SUV Bronco z napędem 4×4, zdolny do pokonywania ekstremalnych tras terenowych.

  • Ford wprowadza do Europy kultowego SUV-a Bronco z napędem 4×4, o surowym wyglądzie, dużej dzielności terenowej, z systemami najnowszej generacji, zapewniającymi wszechstronność w różnych warunkach poza utartymi szlakami
  • O zdolności Bronco do pokonywania każdego rodzaju terenu decyduje wyjątkowy dla tego modelu układ Terrain Management System™ pozwalający na wybór nawet siedmiu trybów jazdy, pakiet Trail Toolbox oraz wysokiej klasy zawieszenie terenowe
  • Szeroka gama dostępnych akcesoriów obejmuje namioty dachowe, belki oświetleniowe, uchwyty na sprzęt i zmywalne tapicerki siedzeń, które sprawdzą się podczas każdej wyprawy

Czterodrzwiowy Bronco z napędem na obie osie, wyposażony w zaawansowane rozwiązania techniczne, podnoszące jego terenowe możliwości, będzie dostępny w limitowanej liczbie egzemplarzy na wybranych rynkach europejskich z ruchem prawostronnym przed końcem 2023 roku.

Niepowtarzalny wystrój wnętrza i stylistyka nadwozia nawiązują między innymi do stylu pierwszego Bronco z 1966 roku, surowego charakteru wytrzymałych pick-upów Serii F, przeznaczonych na rynek amerykański oraz osiągów Forda Mustanga, co pozwoliło stworzyć wyróżniającego się SUV-a, gotowego na każdą wyprawę.

Bronco zyskał miano „G.O.A.T” (Goes Over Any Type of Terrain) – modelu, który porusza się w każdym terenie dzięki zaawansowanemu układowi napędu na cztery koła i innowacyjnym systemom ułatwiającym pokonywanie bezdroży, takim jak Trail Control i aż siedem trybów jazdy. 2

W opracowanym od podstaw z myślą o przygodzie wszechstronnym Bronco zastosowano wyjątkowe rozwiązania, takie jak zdejmowane panele, zintegrowane punkty montażowe do akcesoriów oraz standardowe materiały ułatwiające utrzymanie wnętrza w czystości. Nabywcy Bronco mogą wybierać z szerokiej gamy autoryzowanych przez Forda akcesoriów, z których wszystkie zostały zaprojektowane z myślą o bezproblemowym montażu i indywidualizacji, dzięki czemu sprawdzą się w różnorodnych wyprawach.

„Bronco to najsolidniejszy i najbardziej wszechstronny samochód terenowy Forda, a nowa generacja może stać się nową ikoną off-roadu, łącząc DNA pierwszej generacji z najnowszymi systemami użytecznymi w terenie i z szeroką gamą akcesoriów” – powiedział Matthias Tonn, główny inżynier, Import Vehicles, Ford of Europe. „Po ogromnym sukcesie nowego Bronco w USA cieszymy się, że możemy przynieść trochę ducha przygody naszym klientom w Europie.”

Odrodzenie się legendy

Od momentu pojawienia się w USA pierwszej generacji Bronco w 1966 roku, model ten reprezentuje najwyższy wymiar swobody, zabawy i możliwości terenowych. Ford w 2020 roku ponownie wprowadził na rynek północnoamerykański kultowego Bronco. Wracający po 25-letniej nieobecności model zachował DNA pierwszej generacji, a jednocześnie zyskał nowe, innowacyjne elementy, zapewniające funkcjonalność w terenie. Bronco jest obecnie oferowany w Europie w limitowanej liczbie egzemplarzy, dostępnych dla entuzjastów spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.

Zespół projektowy rozpoczął prace nad Bronco od czystej kartki papieru i wykonania cyfrowego, pełnowymiarowego skanu modelu pierwszej generacji. Celem było zachowanie pełnych siły proporcji i natychmiast rozpoznawalnej bryły, które pozostały kluczowymi elementami nowego projektu. Krótkie zwisy, wyraziste linie i odważne, funkcjonalne detale nadają Bronco wygląd solidnego pojazdu, znającego swoje przeznaczenie, co czyni go niepowtarzalnym, a także przyczynia się do jego wyjątkowych możliwości terenowych.

Przednia część pojazdu wyróżnia się charakterystyczną kratą wlotu powietrza do chłodnicy, rozciągającą się na całą szerokość, okrągłymi reflektorami i odważnymi emblematami, sprawiającymi, że nie można tego modelu pomylić z żadnym innym. Kwadratowe panele poszycia nadwozia są zaprojektowane tak, aby łatwiej było obserwować narożniki karoserii SUV-a, a tym samym pewniej manewrować podczas przepraw w trudnych warunkach terenowych.

Bronco jest wyposażony również wiele prostych, ale przemyślanych elementów, takich jak przykręcane plastikowe nadkola i specjalne punkty odniesienia – podniesione sekcje na przednich narożnikach karoserii, pomagające określić podczas manewrowania, gdzie kończy się samochód, które mogą być używane jako zaczepy mocujące do akcesoriów, mogące udźwignąć do 68 kg. Ułatwia to transport większych przedmiotów, takich jak kajaki.

W Bronco możemy zdemontować dach, który dla podniesienia komfortu akustycznego w podróży wykończony jest specjalną tłumiącą podsufitką. Hardtop jest dzielony na cztery moduły, z których na dwa przednie przygotowano specjalne pokrowce, aby ułatwić elastyczne kształtowanie przestrzeni kabiny. Możliwy jest pełny demontaż wszystkich drzwi 3 – kierowca może to zrobić własnymi siłami, za pomocą jednego narzędzia i w ciągu zaledwie ośmiu minut, zapewniając swobodę wsiadania i wysiadania w plenerze, poprawiając również pole obserwacji wokół samochodu w warunkach terenowych przepraw.

Pozbawione ramek okna obniżają wagę całych drzwi, dzięki czemu są one na tyle lekkie, aby mógł je zdemontować niemal każdy, niezależnie od siły i postury. Właściciele większości samochodów 4×4, w których dopuszczalny jest demontaż drzwi, zawsze mają dylemat, co z nimi zrobić, podczas gdy w Bronco zaprojektowano specjalne pokrowce do bezpiecznego przewożenia drzwi, zanim przyjdzie czas na ponowny montaż. Zespół projektowy przewidział też miejsce montażu lusterek zewnętrznych przed słupkiem A, dzięki czemu nie zmienia się ich rola i ustawienie po zdjęciu drzwi.

Bronco ma też kilka innych elementów – między innymi kratę chłodnicy i przedni zderzak – które można zdemontować lub zamienić na alternatywne wersje, dzięki czemu kierowca ma możliwość dostosowania samochodu do różnych warunków, a także poprawienia jego parametrów terenowych. Plastikowe poszerzone nadkola są zaprojektowane tak, aby w przypadku kolizji z przeszkodami w warunkach terenowych oddzielały się bez uszkodzeń i aby ułatwiały jak najszybszą wymianę.

W kilku punktach nadwozia Bronco znajduje się kilka designerskich „jajek niespodzianek” – ukrytych elementów, które nawiązują do dziedzictwa modelu Bronco. Zaprojektowano je z myślą o tym, że, zostaną kiedyś odkryte przez właściciela podczas korzystania z pojazdu. Są to na przykład: ukryte logo Bronco, grafika przedstawiająca gamę wersji pierwszej generacji modelu z 1966 r., wbudowany we wnętrzu otwieracz do butelek i ukryte współrzędne GPS miejsc, w których testowano najnowszego Bronco na etapie prac rozwojowych.

„Za kluczowe uznaliśmy, aby powracający Bronko zachował wierność dla dziedzictwa pierwszej, legendarnej generacji tego dzielnego SUV-a” – powiedział Paul Wraith, główny projektant Bronco. „Każda decyzja, jaką podjęliśmy w związku z projektem Bronco, miała na celu wyższą satysfakcję naszych klientów, poprawienie możliwości poruszania się po bezdrożach, zachowanie autonomii Bronco jako marki samej w sobie, co objawia się choćby w pozostawieniu charakterystycznych łbów śrub i napisów na oponach.”

Technologia, która daje swobodę

Pierwszy Bronco wypracował sobie przydomek G.O.A.T dzięki swoim niezwykłym zdolnościom pokonywania bezdroży, a nowa generacja nie ustępuje mu w trudnym terenie. Inteligentne rozwiązania techniczne sterujące układem napędowym Bronco, pozwalają cieszyć się jazdą w terenie zarówno początkującym, jak i doświadczonym fanom off-roadu.

Centrum układu kontrolującego sprawne poruszanie się na dowolnej nawierzchni jest Terrain Management System, który ułatwia kierowcom wybór stosownego trybu, pozwalającego najlepiej korzystać z możliwości samochodu w warunkach jakie zastał na drodze. Oprócz trybów drogowych, takich jak Normal, Eco, Sport i Slippery i specjalnego trybu G.O.A.T., tryby off-road obejmują Mud/Ruts, Sand i czerpiący inspirację z wyścigów terenowych tryb Baja. Każdy z trybów dobiera własną charakterystykę pracy przepustnicy, momenty zmiany przełożeń skrzyni biegów i reakcję układu kierowniczego, dostosowując je do warunków, w których porusza się Bronco.

Bronco jest dostępny z dwubiegową elektroniczną skrzynią rozdzielczą lub dwubiegową elektromechaniczną skrzynią rozdzielczą z trybem automatycznym, pozwalającym na płynne przełączanie systemu między napędem na dwa i cztery koła w zależności od warunków. Blokada tylnego mechanizmu różnicowego jest wyposażeniem standardowym, natomiast w wyposażeniu dodatkowym są blokada przedniego mechanizmu różnicowego i system odłączania drążka stabilizatora przedniego zawieszenia, które zapewniają maksymalne wykrzyżowanie i skok koła w trudnych warunkach terenowych.

Bronco oferuje również Trail Toolbox, czyli zestaw specjalnych systemów terenowych, które mają wspierać kierowców i pozwalać im na swobodne monitorowanie możliwości pojazdu. Trail Control™ działa podobnie jak tempomat. Kierowca może określić dowolną prędkość do 31 km/h, a pojazd automatycznie przejmuje kontrolę nad przyspieszeniem i hamowaniem, utrzymując wybraną prędkość, podczas gdy kierowca koncentruje się na kierowaniu w trudnym terenie.

Funkcja Trail Turn Assist 2 korzysta z układu hamulcowego, który zarządza wektorowaniem momentu obrotowego, aby w ciasnych przestrzeniach w terenie zmniejszyć promień skrętu nawet o 40%, podczas gdy Trail One-Pedal Drive 2 pozwala przyspieszać i hamować używając tylko pedału przyspieszenia, dzięki czemu łatwiej kontrolować prędkość podczas jazdy w trudnych warunkach. Systemy wspomagające kierowcę obejmują AdvanceTrac odpowiadający za kontrolę stabilności toczenia oraz kontrolę znoszenia holowanej przyczepy.

Stworzony do odważnej jazdy

Pod poszyciem Bronco kryje się podwozie wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości, z siedmioma poprzecznymi elementami konstrukcyjnymi, które zapewniają wytrzymałe podparcie, a także nie ograniczają sporego skoku zawieszenia, zapewniając spektakularne możliwości terenowe.

Bronco jest wyposażony w zawieszenie terenowe o wysokich parametrach pracy (HOSS), które składa się z niezależnych wahaczy ze sprężynami śrubowymi o dużym skoku z przodu, co zmniejsza masę nieresorowaną nawet o 20 procent w porównaniu z konstrukcjami z pełnymi osiami, a także poprawia komfort jazdy i stały kontakt z nawierzchnią. Z tyłu standardową konfigurację stanowi pięciowahaczowe zawieszenie, pełna oś z modyfikowalnymi sprężynami o długim skoku i wytrzymałymi amortyzatorami. 17- i 18-calowe felgi aluminiowe dostępne w ofercie, są wyposażone w opony terenowe zapewniające komfort na drodze i pewność w terenie.

Klienci wjeżdżający w najtrudniejszy teren mają do dyspozycji płyty osłonowe kluczowych podzespołów, w tym osłonę przednią, a także płyty ochronne silnika, skrzyni biegów, skrzyni rozdzielczej i zbiornika paliwa. W ofercie są boczne wzmocnienia progów, wystarczająco wytrzymałe, aby utrzymać ciężar pojazdu podczas ekstremalnego pełzania w skalistym terenie, na liście elementów standardowego wyposażenia są odsłonięte haki holownicze z przodu i z tyłu, natomiast antykapotażowa belka dachowa ze stali borowej o wysokiej wytrzymałości stanowi miejsce montażu zintegrowanych bocznych poduszek kurtynowych. Umieszczone w oparciach siedzeń boczne poduszki powietrzne oraz poduszki przednie pozwalają czuć się pewniej podczas jazdy.

Ford Bronco, Texas Photo: James Lipman / jameslipman.com

Trwały na zewnątrz, trwały w środku

Styl wnętrza Bronco, harmonizujący z solidnym, podkreślającym przeznaczenie wyglądem zewnętrznym, jest wysoce funkcjonalny, wypełniony elementami obsługi systemów, ale także zaprojektowany z myślą o trwałości i użytkowaniu w trudnych warunkach. Tablica rozdzielcza nawiązująca do pierwszej generacji Bronco, korzysta z kolorów inspirowanych barwami natury i stylem sprzętu używanego podczas plenerowych rozrywek oraz z materiałów dobranych pod kątem trwałości.

Niezbędne w modelu terenowym uchwyty są wbudowane w deskę rozdzielczą i konsolę centralną. Konsola środkowa jest wyposażona w podkładkę bezprzewodowej ładowarki, która została zaprojektowana tak, aby utrzymać telefon komórkowy na miejscu nawet przy ekstremalnych kątach pochylenia. Powierzchnię deski rozdzielczej można wycierać, a fizyczne przełączniki w kabinie są uszczelnione silikonem i wyposażone w gumowe punkty dotykowe, co chroni je przed błotem, piaskiem i wodą, a także ułatwia utrzymanie w czystości.

Chociaż Bronco został zbudowany z myślą o najtrudniejszych warunkach terenowych, nie musimy rezygnować z komfortu i wygody podróżowania. 8-calowy, zestaw wskaźników TFT współpracuje z 12-calowym centralnym ekranem dotykowym LCD obsługującym system komunikacji i rozrywki najnowszej generacji SYNC 4, 4, który korzysta z bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania Power-Up, które dbają o utrzymanie funkcjonalności systemów przez czas użytkowania pojazdu.

Bronco ma również na szczycie deski rozdzielczej punkty mocowania, dzięki którym klienci mogą zamontować i podłączyć swoje aparaty fotograficzne lub telefony komórkowe dysponujące odpowiednimi złączami zasilania 12 V i USB.

Apple CarPlay i Android Auto 5 instalowane są w standardzie obok systemu nagłośnienia B&O® Premium Sound System 6 z 10 głośnikami i subwooferem, który płynnie komunikuje się z dostępną aplikacją FordPass 7. Nawet w najcięższym terenie Bronco stara się ułatwić jazdę; standardowy system kamer 360 wyświetla obrazy otaczającego terenu, m.in. pozwala zobaczyć okolice kół, których nie można zauważyć z fotela kierowcy, co zwiększa szansę pokonania trudnych przeszkód na skalistych odcinkach przeprawowych.

Stwórz swoje własne przygody 

Nowy Bronco został zaprojektowany tak, aby był gotowy na każdą wyprawę, jednak klienci mogą dodać elementy z długiej listy akcesoriów współdziałających z systemami Bronco, a jednocześnie łatwych w montażu dzięki specjalnym uchwytom z markowymi śrubami Bronco.

Udoskonalone systemy oświetlenia, takie jak opcjonalna belka oświetleniowa na dachu i reflektory na słupku A, montuje się po prostu za pomocą śrub Bronco. Podróżnicy, którzy planują noce w plenerze, mogą zdecydować się na tylny namiot, namiot dachowy lub boczną markizę, zwiększające komfortową przestrzeń. Zestaw pokrowców na siedzenia z neoprenu zapewnia ochronę tapicerki podczas najtrudniejszych przejazdów po bezdrożach, a relingi dachowe i specjalne uchwyty na dach oraz tylną klapę umożliwiają montaż i transport większego sprzętu, takiego jak narty, rowery, czy boxy dachowe.

„Bronco został stworzony, aby dać klientom swobodę bezpiecznego odkrywania nowych miejsc. Ten kultowy samochód można dostosować do niemal każdego rodzaju wyprawy, bez poświęcania komfortu, funkcjonalności czy osiągów. To najbardziej sprawny i wszechstronny terenowy SUV Forda, który będzie dawał Europejczykom dużo radości – powiedział Matthias Tonn.