Łuszczący się lakier samochodowy to zmora wszystkich kierowców posiadających starsze auta. Wystarczy drobny ubytek i działanie czynników atmosferycznych, by pojawiły się ślady korozji. Oczywiście lakierowane są także elementy plastikowe pojazdu zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz i w tym przypadku także dość łatwo może dojść do ubytków. Co można zrobić gdy lakier schodzi z samochodu?

Łuszczący się lakier – dlaczego problem dotyka nawet samochody poniżej 10 lat?

Co ciekawe problem łuszczącego się lakieru na karoserii samochodowej dotyczy coraz młodszych samochodów. Można zauważyć, że klar, czyli bezbarwna warstwa lakieru schodzi z elementów, które są najbardziej wystawione na działanie promieni słonecznych. Dotyczy to dachu, maski silnika i górnej części drzwi. Zastosowanie lakieru bezbarwnego na karoserii samochodowej pozwoliło na zmniejszenie ilości lakieru właściwego, który jest znacznie droższy. Ponadto lakiery właściwe są coraz łagodniejsze i ma to związek z ekologicznym podejściem w produkcji tego rodzaju środków. Do farb nie wolno dodawać np. ołowiu. Właściwa warstwa lakieru jest cieńsza, a zatem łatwiej o jej uszkodzenie. Zadaniem lakieru bezbarwnego jest ochrona lakieru właściwego i karoserii przed uszkodzeniami mechanicznymi spowodowanymi niewielkimi kamykami, a także czynnikami atmosferycznymi na przykład śniegiem i deszczem. Wszystko świetnie działa aż na karoserii pojawiają się białe plamy. W dalszej kolejności w konsekwencji lakier zaczyna odchodzić.

Dlaczego z karoserii schodzi klar?

Trudno jest jednoznacznie stwierdzić co jest powodem łuszczenia się lakieru bezbarwnego. Na podstawie doświadczenia lakierników i ich praktyki można wyróżnić przynajmniej kilka przyczyn. Może dojść do wypalenia wierzchniej przezroczystej warstwy lakieru na słońcu. Dzieje się tak, gdy samochód nie jest garażowany czy choćby ustawiany pod wiatą albo zasłaniany plandekę. Dłuższe wystawienie na promienie słoneczne bez zabezpieczenia może zatem być powodem łuszczenia się lakieru bezbarwnego. Trzeba wiedzieć, że ów lakier może przeżyć również tzw. szok termiczny przy niewłaściwej pielęgnacji. Nie można myć rozgrzanego samochodu, nie można także myć takiego, który był narażony na chłód. Do owego szoku może dojść gdy rozgrzany samochód zostanie spryskany zimną wodą podczas mycia albo gdy myje się samochód w zbyt niskich temperaturach, np. kilku stopniach powyżej zera przy użyciu ciepłej wody. Przez ekspertów została obalona teza jakoby lakier miał się łuszczyć z powodu stosowania agresywnych środków czyszczących takich jak aktywna piana. Otóż nie jest to możliwe, gdyż lakier musiałby schodzić na powierzchni całego samochodu. Także myjka ciśnieniowa nie może spowodować takich problemów. Za to błędy lakiernicze w przypadku samochodów poddawanych naprawie blacharsko-lakierniczej mogą się już do łuszczenia lakieru przyczynić. Wystarczy, że dojdzie do przesuszenia bazy lakierniczej. Często powodem jest oszczędność producentów i stosowanie lakierów niskiej jakości.

Jak naprawić łuszczący się klar?

Na samym początku konieczne jest usunięcie lakieru z całego elementu. Do tego celu trzeba użyć delikatnego papieru ściernego o gradacji 240, można użyć szlifierki oscylacyjnej. Dany element trzeba oczyścić, odtłuścić, a następnie pokryć podkładem epoksydowym. Następnie używany jest lakier w sprayu kolorowy, a później bezbarwny. Taką pracę raczej powinien wykonać lakiernik, bo mało kto ma odpowiednie umiejętności. Na karoserię starych samochodów sprawdzi się też gotowa farba w sprayu do metalu, ale to rozwiązanie polecane jest w przypadku samochodów 16-letnich i starszych, w które nie opłaca się już inwestować znacznych pieniędzy. Jak dobrać kolor farby w sprayu do metalu. Tutaj pomocny będzie kod koloru zapisany w VIN. Jeżeli ma się do czynienia ze starszym samochodem najlepiej dobrać kolor lakieru w mieszalni, gdyż jego odcień odbiega już znacząco od fabrycznego.

Jak zregenerować elementy plastikowe w samochodzie?

W przypadku, gdy zderzaki samochodowe plastikowe nie wyglądają najlepiej można je odnowić. Tu także potrzebny będzie papier ścierny o odpowiedniej gradacji. Następnie dobrym wyborem będzie farba w sprayu do plastiku. Można także zastosować popularny środek zabezpieczający przed rysowaniem i tworzący barierę ochronną na felgi plastikowe czy zderzaki. Tu sprawdza się o oszlifowaniu i oczyszczeniu guma w sprayu.