Lepsze wrogiem dobrego?
Maserati Ghibli to luksusowy sedan legendarnego włoskiego producenta spod znaku trójzębu. Ten sam opis można zastosować jednak do innego auta, jakim jest… Maserati Quattroporte. Niemal identyczna paleta jednostek napędowych, podobny wygląd, identyczne ramy czasowe. Czyżby Włosi zbyt ochoczo podeszli do projektowania swojej gamy pojazdów i przeszacowali swoje możliwości?
Maserati Ghibli – czterodrzwiowe coupe
Pomimo zewnętrznego podobieństwa do Quattroporte, ze względu na mniejsze gabaryty, część osób woli nazywać Ghibli raczej czterodrzwiowym coupe, niż sedanem w klasycznym tego słowa znaczeniu. Są to subiektywne odczucia wielu dziennikarzy motoryzacyjnych, obiektywnie jednak nie można odmówić Ghibli uroku, a wizualne powiązania z Quattroporte wychodzą jedynie na dobre. Maserati ostatecznie pożegnało się z manualną skrzynią biegów, choć w ofercie silnikowej wciąż można było znaleźć jeszcze do niedawna jednostkę… diesla. Po ostatniej modernizacji, na jego miejsce wprowadzono już czterocylindrowy silnik w układzie hybrydowym, wspierany przez motor elektryczny. Całkowita moc takiego zestawu to 330 koni mechanicznych, co w zupełności wystarcza do tego, by komfortowo poruszać się ważącym ok. 1,8 tony Maserati. Dla miłośników tradycyjnych silników Maserati pozostawia dwie wisienki na torcie: V6 Biturbo o pojemności 3 litrów oraz V8 o pojemności 3,8 litrów. Silnik V6 zestawiony jest z napędem na wszystkie koła, co dodatkowo poprawia przyjemność jazdy. Legitymuje się mocą 430 koni mechanicznych, a jego zaletą jest niepowtarzalny dźwięk wydobywający się z rury wydechowej. Na samym szczycie rankingu osiągów plasuje się silnik V8 Biturbo, obecny zarówno Maserati Ghibli, jak i Ferrari California, Ferrari Portofino i wielu innych modelach tej legendarnej włoskiej marki. Jakby tego było mało, Maserati szokuje jeszcze bardziej mocą (580 koni mechanicznych) oraz faktem, iż. Ghibli V8… ma napęd na tylną oś. Z pewnością gwarantuje to niezapomniane przeżycia dla każdego miłośnika mocnych doznań.
Czym wyróżnia się Ghibli?
Na tle Maserati Quattroporte, Ghibli wydaje się być jego mniejszym, nieco biedniejszym kuzynem. Nic bardziej mylnego! W rzeczywistości są to bracia, gdzie Ghibli jest tym młodszym, bardziej szalonym chłopcem. Mniejsze wymiary (około 20 centymetrów różnicy w długości) znacznie ułatwiają wyczucie auta na zakrętach. Dodatkowym atutem krótszego nadwozia jest odchudzenie Ghibli o kilkadziesiąt kilogramów względem Quattroporte. Wiele osób uważa omawiane Maserati za dużo nowocześniejsze, choć przecież stylistycznie są trudne do odróżnienia. Jedyną wadą, którą zauważają osoby przesiadające się pomiędzy dwoma modelami, jest różnica w miejscu wewnątrz kabiny. Tu Quattroporte jest zdecydowanie górą, lecz również Ghibli obiektywnie nie można wiele zarzucić. W porównaniu do przeciętnego auta na naszych ulicach, to wciąż pojazd z całkiem innej galaktyki. Obecnie Maserati, zarówno Ghibli, jak i Quattroporte, występują w trzech wersjach: GT, Modena oraz Trofeo. Różnicami pomiędzy nimi są przede wszystkim silniki oraz stylizacja nadwozia, zaś większość dodatkowych opcji możliwa jest do wykupienia niezależnie od wybranego wariantu. Obecnie w standardzie otrzymuje się ponad 10-calowy system infotainment, reflektory full-LED oraz niezliczone udogodnienia z zakresu bezpieczeństwa. Na samym końcu warto wspomnieć o jednym z tak naprawdę kluczowych argumentów, jakim jest… cena. Pomiędzy dwoma modelami istnieje spora różnica ponad stu tysięcy złotych, choć wiele zależy od wariantu.