Symbol jazdy z wiatrem we włosach  

Roadstery, czy też szeroko pojęte kabriolety, są w Polsce raczej niszowym rodzajem pojazdu, jednak w żadnym wypadku nie egzotycznym. Latem szansa na ujrzenie samochodu bez dachu jest bardzo duża, nawet w Polsce. O ile w kraju położonym nad Wisłą królują raczej kabriolety francuskie, niemieckie i ostatecznie włoskie, o tyle statystyki mówią jasno – najpopularniejszy roadsterem (dwuosobowym kabrioletem) na świecie jest japońska Mazda Miata.

Mazda Miata czy MX-5? 

Ze względu na różne wymagania rynkowe, spór o prawa do nazwy ,,Miata”, czy wreszcie preferencje klientów, Miata na wielu rynkach występowała pod nazwą ,,MX-5” lub nawet ,,Roadster”. Na rodzimym, japońskim rynku okazało się, że istnieje przedsiębiorstwo ,,Miyata”, zajmujące się produkcją rowerów, więc koncepcja ładnie brzmiącej nazwy upadła. Mazda w latach 90 miała olbrzymie problemy z wizerunkiem. Przez wielu Japończyków uważana była za markę prowincjonalną, zacofaną i niezdolną do konkurowania z Hondą, Nissanem i Toyotą. Postanowiono więc stworzyć… 4 dodatkowe marki Mazdy. Jest to jednak historia na kilka artykułów lub nawet książkę.

Zalety Miaty

Mazda Miata jest symbolem lekkiego, zwrotnego roadstera, którego najważniejszym celem jest sprawianie przyjemności z jazdy. Pierwsza generacja pojazdu ważyła zaledwie 940 kilogramów przy 116 KM mocy. To właśnie ona budzi dzisiaj najbardziej jednoznacznie pozytywne emocje. Co ciekawe, obecnie produkowana, czwarta odsłona Miaty po raz pierwszy od dwóch dekad zbliżyła się do lekkości pierwowzoru, ważąc w najlżejszym wariancie jedynie 975 kilogramów.  

Mazda MX-5 IV generacji – powrót do korzeni?

Czwarta generacja Mazdy MX-5 (nazwy tej używa się zamiennie z ,,Miatą”) odwraca się od dotychczasowej tendencji do zwiększania wagi. Tym razem zawarto także sojusz z Fiatem, dzięki czemu powstał Fiat 124 Spider, będący Mazdą w przebraniu. Idealny rozkład masy na obie osie umożliwia olbrzymią precyzję prowadzenia. Materiałowy dach sprawia, że MX-5 nie jest ociężała. Osoby preferujące świeże podejście do legendy Mazdy mogą zdecydować się na nadwozie typu targa, pierwszy raz w historii modelu MX-5 / Miata. 

Producent zaznacza, że obecnie produkowana odsłona pojazdu została zaprojektowana całkowicie od nowa, nie ma mowy o żadnych gruntownych modernizacjach istniejącego wcześniej produktu – wszystko zostało stworzone od zera. W ofercie znajdują się dwa silniki, 1.5 oraz 2.0, dysponujące mocą od 131 do nawet 184 KM. W przypadku niewielkiego i lekkiego nadwozia Miaty wartości te są więcej niż wystarczające.