Na służbie od 1969 roku, czyli seria Z!

Nissan 350Z to auto należące do słynnej serii Z, której przedstawicielami były m.in. Nissan 300ZX, 370 ZX czy 240Z. Ich główną cechą jest niepowtarzalny, sportowy wygląd, zawsze trzymający się kanonu piękna z lat 70, kiedy to seria zadebiutowała na rynku w postaci modelu Nissan Fairlady Z / Datsun 240Z. Ich inną cechą charakterystyczną jest silnik sześciocylindrowy – początkowo była to rzędowa szóstka, potem widlaste V6. 

Model 350Z zaprezentowany został w 2002 roku, od razu utrwalając się w świadomości fanów motoryzacji poprzez liczne gry video i filmy. Świetny wygląd szedł w parze z mocnym silnikiem. Model ten był przygotowany głównie z myślą o Stanach Zjednoczonych, stąd szeroka paleta możliwych tam do wyboru wersji wyposażenia (aż pięć). Najsłabsza z nich nie miała fabrycznej szpery oraz… kontroli trakcji. Europa otrzymała od Nissana jedną wersję, na szczęście bardzo dobrze wyposażoną. 

Nissan 350Z – cabrio i coupe

Nissan chętnie pozbawia dachu modele serii Z, czego przykładem był m.in. model 300ZX, występujący zarówno w nadwoziu targa, jak i cabrio. Nissan 350Z swojej wersji targa nie posiada, jednak cabrio jest uważane przez wielu za najpiękniejszą ,,zetkę” w historii. Także bazowa wersja coupe ma do zaoferowania naprawde mnóstwo stylistycznych smaczków i ogromne ilości motoryzacyjnego uroku. Wnętrze dostosowane jest w pełni do potrzeb kierowcy. Od razu dominuje wrażenie, że pasażer jest tu tylko… pasażerem. To kierowca gra w 350Z pierwsze skrzypce. 

Co czeka nas pod maską 350Z?

Nazwa modelu – 350Z – ma wiele wspólnego z tym, co znajduje się pod maską Nissana. Silnik VQ35 ma bowiem pojemność 3,5l, co w widoczny sposób koresponduje z nazwą 350Z. Pierwsze wersje silnika legitymowały się mocą ok. 280 – 290 koni mechanicznych, zaś późniejsze rewizje mogły już pochwalić się mocą na poziomie nawet 310 KM. Około 1450 kilogramów masy własnej nie stanowiły najmniejszego problemu dla elastycznego motoru V6 z Nissana. 

350 powodów do kupna?

Nissan nie ukrywał nigdy tego, iż seria Z to samochody stworzone do dawania przyjemności z jazdy. Nie ma w nich zbędnego wyposażenia czy luksusów, plastiki nie są stworzone z najlepszych tworzyw, a jednak każdy kierowca przyznaje, że jazda tym pojazdem to prawdziwa przyjemność. Właściwości jezdne współgrają z ogólnym przekazem – 350Z jest stworzony do przyjemnego, niezapomnianego i pełnego emocji przemieszczania się z punktu A do punktu B. Najlepiej, gdy oba punkty leżą daleko od siebie, a dzieli je mnóstwo zakrętów! Świetny rozkład mas bardzo pomaga w wirażach i łukach, nawet tych bardzo ostrych. Na pierwszy rzut oka widać, iż auto było tworzone i produkowane właśnie w górzystej Japonii. 

W późniejszych modyfikacjach 350Z ogromny udział miało japońskie NISMO. To właśnie ten słynny warsztat stworzył wiele słynnych modyfikacji i edycji specjalnych 350Z. Mowa tu chociażby o NISMO R-Tune, S-Tune GT, czy 380RS. Samochody w luźny sposób nawiązywały do sukcesów Nissana w krajowych i międzynarodowych seriach wyścigowych. 

350Z dzielił część rozwiązań technicznych z Infiniti G35 oraz japońskim Nissanem Skyline V35. Język stylistyczny tego sportowego coupe wybrzmiewa wyraźnie w późniejszym flagowym modelu marki, Nissanie GT-R z 2007 roku. Wszystko to sprawia, że za 350Z wciąż ogląda się wiele osób. Kolejna odsłona, 370Z, wciąż bardzo przypomina omawiany tu model, będąc wizualnie czymś w rodzaju gruntownego faceliftingu. Także produkowany od niedawna Nissan Z (Z34) garściami czerpie z platformy zapoczątkowanej przez bohatera dzisiejszego artykułu.