W świecie, w którym dominują SUV-y i utylitarne nadwozia, trudno dziś znaleźć samochód, który łączy klasyczną elegancję z codzienną praktycznością i sportowym sznytem. Renault Laguna Coupé to model, który w momencie premiery w 2008 roku zaskoczył rynek – i to pozytywnie. Francuski producent stworzył stylowego grand tourera, który nie tylko przyciągał wzrok designem, ale również oferował osiągi na poziomie aut z wyższej półki. Choć nigdy nie zdobył masowej popularności, dziś staje się ciekawą propozycją na rynku wtórnym i jednym z najbardziej niedocenianych coupe ostatnich lat.

W tym artykule przyjrzymy się bliżej danym technicznym, dostępnym silnikom, osiągom oraz cechom, które czynią Renault Laguna Coupé wyjątkowym autem w swojej klasie.


Stylowe nadwozie – francuski design z klasą

Już na pierwszy rzut oka widać, że Renault Laguna Coupé nie jest typowym przedstawicielem segmentu D. Nadwozie jest niskie, szerokie i muskularne, a przy tym zachowuje subtelną elegancję znaną z klasycznych GT. Projektanci czerpali inspiracje m.in. z koncepcyjnego modelu Renault Fluence Concept, nadając coupé dynamiczne proporcje – długa maska, opadająca linia dachu i krótki tył budują sylwetkę zbliżoną do coupe premium, takich jak Audi A5 czy BMW serii 3 E92.

Laguna Coupé mierzy 4643 mm długości, 1832 mm szerokości i 1400 mm wysokości, co w połączeniu z 2746 mm rozstawu osi zapewnia nie tylko atrakcyjny wygląd, ale i przyzwoitą przestrzeń w kabinie – zwłaszcza z przodu.


Wnętrze – komfortowe GT z francuskim sznytem

W środku Laguna Coupé oferuje dobrze wyciszone i elegancko wykończone wnętrze. Fotele są obszerne, wygodne, a ergonomia stoi na wysokim poziomie – choć nie brakuje typowo francuskich rozwiązań, jak nieco rozbudowany panel centralny czy nietypowe rozmieszczenie niektórych przycisków.

Na uwagę zasługuje bogate wyposażenie już w standardzie – skórzana tapicerka, system audio marki Bose, dwustrefowa klimatyzacja, system bezkluczykowy, nawigacja i system multimedialny Carminat. Auto było oferowane w topowych wersjach wykończenia, co sprawia, że nawet dziś, jako kilkuletni samochód, Laguna Coupé prezentuje się bardzo nowocześnie i prestiżowo.

Podobne:  Mazda CX 5 - mały SUV na każdą okazję

Silniki – od ekonomicznych diesli po mocne V6

Jednym z największych atutów Laguny Coupé była szeroka gama jednostek napędowych, dostosowana zarówno do klientów szukających oszczędności, jak i tych, którzy oczekiwali od auta sportowego zacięcia.

Silniki benzynowe:

  • 2.0 16V Turbo (170 KM) – jednostka znana z modeli Renault, zapewniająca dobre osiągi i przyzwoite zużycie paliwa.
  • 3.5 V6 (238 KM) – topowy silnik benzynowy, pochodzący z Nissana (z aliansu Renault-Nissan), zapewnia imponujące brzmienie i bardzo dobre przyspieszenie. Przyspieszenie 0–100 km/h to ok. 7,4 sekundy, a prędkość maksymalna przekracza 240 km/h.

Silniki wysokoprężne:

  • 2.0 dCi (150, 175 i 180 KM) – popularne jednostki znane z innych modeli Renault. Najmocniejsza wersja oferowała dobre osiągi i wysoką kulturę pracy.
  • 3.0 V6 dCi (235 KM) – unikatowa propozycja w klasie coupe. Sześciocylindrowy diesel oferuje 500 Nm momentu obrotowego, przyspieszenie do 100 km/h w 7,3 s i niskie zużycie paliwa – ok. 7–8 l/100 km w trasie.

Wszystkie jednostki współpracowały z 6-biegową manualną lub automatyczną skrzynią biegów (w tym klasyczny automat Aisin dla silników V6).


Osiągi i prowadzenie – skrętne cztery koła robią różnicę

Jednym z najciekawszych elementów Renault Laguny Coupé było zastosowanie systemu 4Control, czyli czterech kół skrętnych. Układ ten pozwalał tylnej osi skręcać się w przeciwnym kierunku do przednich kół przy niskich prędkościach (lepsza manewrowość), oraz w tym samym kierunku przy szybkiej jeździe (poprawa stabilności).

To rozwiązanie znane z aut sportowych, takich jak Porsche 911, ale w Lagunie Coupé zastosowano je z dużym powodzeniem. Dzięki temu auto prowadzi się pewnie, stabilnie i niezwykle precyzyjnie – zarówno na krętych drogach, jak i przy dużych prędkościach autostradowych.

Najważniejsze osiągi (dla wersji V6):

  • 0–100 km/h: 7,3 s
  • Prędkość maksymalna: 240–245 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 7–11 l/100 km w zależności od wersji
  • Masa własna: od 1450 do 1650 kg
Podobne:  Euro Truck Simulator 2 - recenzja, porady, wymagania sprzętowe

Bezpieczeństwo i niezawodność

Renault Laguna Coupé bazuje na płycie podłogowej Laguny III, która otrzymała 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Auto wyposażono w szereg systemów bezpieczeństwa:

  • ABS, ESP, ASR
  • System wspomagania nagłego hamowania
  • Poduszki powietrzne (przednie, boczne, kurtynowe)
  • System kontroli ciśnienia w oponach

Pod względem niezawodności, auto wypada nieźle – szczególnie wersje z silnikami diesla 2.0 dCi i benzynowymi 2.0 TCe. Jednostki V6 wymagają więcej uwagi i nieco droższych serwisów, ale w zamian oferują wyjątkowe doznania z jazdy.


Laguna Coupé dziś – youngtimer z potencjałem

Choć Renault Laguna Coupé nigdy nie zdobyła spektakularnej popularności, dziś uznawana jest za auto z dużym potencjałem kolekcjonerskim. Jej niszowy charakter, atrakcyjna sylwetka, dobre osiągi i nowatorskie rozwiązania (jak 4Control) sprawiają, że zyskuje miano nowoczesnego youngtimera.

Ceny zadbanych egzemplarzy zaczynają się dziś od około 20–25 tys. zł (wersje 2.0 dCi), a topowe V6 – zarówno benzynowe, jak i diesla – potrafią kosztować nawet 40–50 tys. zł, szczególnie w dobrym stanie i z niskim przebiegiem.


Renault Laguna Coupé to samochód, który łączy styl, osiągi i komfort podróżowania w rzadko spotykanym dziś formacie. To jeden z niewielu francuskich grand tourerów, które można postawić obok Audi A5, BMW serii 3 E92 czy nawet Peugeota RCZ, nie mając przy tym kompleksów. Jeśli szukasz eleganckiego coupe z duszą, bogatym wyposażeniem i świetnymi osiągami – Laguna Coupé może Cię pozytywnie zaskoczyć.

Warto więc dać temu modelowi drugą szansę. Bo choć nie nosi znaczka premium, ma wszystko, by stać się jednym z najciekawszych samochodów używanych w swojej klasie.