Rowery szutrowe, znane również jako rowery przygodowe lub terenowe, stały się w ostatnich latach coraz bardziej popularne ze względu na ich wszechstronność i zdolność do radzenia sobie w zróżnicowanym terenie. Jednym z kluczowych elementów roweru szutrowego są opony.

Wybór Gravelu, jako naszego roweru na dalekie wyprawy to zdecydowanie dobry pomysł. Ten uniwersalny pojazd może zagwarantować nam wspaniałą podróż i dostarczyć masę radości. Dzięki swojej budowie gravel z powodzeniem pokona nawet najcięższą leśną drogę, dbając przy tym o nasz pełen komfort. Jeśli zależy nam, aby każda rowerowa trasa kończyła się sukcesem, musimy zwrócić uwagę na – nie tak mały – szczegół, jakim są opony. Rowery gravel pozwalają na odkrywanie nieznanego w najlepszy możliwy sposób, sprawdź jakie opony dobrać do danego terenu i na czym polegają różnice! 

Rowery Gravel – jakie opony dobrać do naszych tras? 

Przed odpowiedzią na główne pytanie musimy zastanowić się nad kilkoma pomocniczymi kwestiami. To właśnie od nich będzie zależało co w naszym przypadku sprawdzi się doskonale. Jeśli jesteśmy początkującymi rowerzystami i nie chcemy wybierać mocno zaawansowanych tras, jednak kusi nas przygoda i odkrywanie nieznanego to powinniśmy wybrać opony o lekko terenowym bieżniku i umiarkowanej szerokości, które nie będą ograniczały naszej prędkości, a przy tym zapewnią świetną przyczepność do podłoża. Inaczej ma się sprawa w przypadku tras złożonych z piasku i żwiru – w takiej sytuacji niezbędne okażą się szerokie opony z niemal łysym bieżnikiem, które zagwarantują nam prostą jazdę bez zapadania się w podłoże. 

Szerokość opon dla rowerów Gravel może rozpoczynać się już od 30 mm i będzie odpowiednia na proste szutrówki, lekko zniszczone asfalty, bruki, a także typowe miejskie trasy. Przy tej szerokości zalecane jest unikanie większych nierówności, kamieni i korzeni drzew nie tylko ze względu na nasz komfort, ale też na bezpieczeństwo i ryzyko zniszczenia opony – wybranie się w taką podróż z nieodpowiednią szerokością gumy może spowodować konieczność dobijania koła lub zbyt twardego pompowania. Dla takich tras dobrą propozycją jest szerokość do 35 mm. Takie opony wciąż pozostają szybkie i zwinne, a przy tym skutecznie radzą sobie z większymi nierównościami. 

Dla prawdziwie wymagających tras warto wybrać opony o szerokości powyżej 40 mm. Choć w tym przypadku tracimy nieco na prędkości to zyskujemy znacznie lepszą amortyzację, niż w przypadku poprzednich szerokości, a także lepszą przyczepność do terenu. Oprócz szerokości opon powinniśmy zwrócić uwagę na dobrze dobrany bieżnik. Wiemy już, że na piaszczystych terenach najlepiej poradzi sobie niemal łysa opona – w przypadku terenów górzystych powinniśmy stawiać na mocny terenowy bieżnik, który bez obaw pokona nawet mokre kamienie. 

Opony szutrowe zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić równowagę między prędkością, przyczepnością i trwałością na różnych nawierzchniach, od chodnika, przez żwir, po grunt. Zwykle mają większą objętość i szerszą szerokość niż tradycyjne opony do rowerów szosowych, co pozwala na płynniejszą jazdę w trudnym terenie. Wzór bieżnika opony szutrowej jest również zazwyczaj bardziej agresywny, zapewniając lepszą przyczepność i stabilność na luźnych nawierzchniach.

Jedną z popularnych opcji opon szutrowych jest opona bezdętkowa. Opony te mogą jeździć przy niższym ciśnieniu bez ryzyka przebicia, które jest powszechne w przypadku tradycyjnych opon dętkowych. Pozwala to na lepszą przyczepność i wygodniejszą jazdę w trudnym terenie.

Inną popularną opcją jest opona przystosowana do zastosowania bezdętkowego. Opony te mogą być używane z dętką lub bez. Posiadają specjalną stopkę, która umożliwia montaż na obręczach kompatybilnych z systemem bezdętkowym. Pozwala to na pracę przy niższych ciśnieniach bez ryzyka zakleszczenia.

Ponadto wiele opon do rowerów szutrowych ma warstwę odporną na przebicie, która pomaga zapobiegać przebiciom. Może to być świetna opcja dla tych, którzy często jeżdżą w trudnym terenie lub dla tych, którzy po prostu chcą spokoju ducha, który zapewnia dodatkowa ochrona przed przebiciem.

Przy wyborze opon do roweru szutrowego ważne jest, aby wziąć pod uwagę rodzaj terenu, po którym będziesz jeździć. Jeśli planujesz jeździć głównie po asfalcie, opona z gładkim bieżnikiem zapewni szybszą jazdę. Jeśli planujesz jazdę w bardziej technicznym terenie, opona z bardziej agresywnym bieżnikiem zapewni lepszą przyczepność i stabilność.

Podsumowując, opona jest jednym z najważniejszych elementów roweru szutrowego. Istotne jest, aby wybrać odpowiednią oponę do swojego stylu jazdy i rodzaju terenu, po którym będziesz jeździć. Niezależnie od tego, czy wolisz opony bezdętkowe, przystosowane do zastosowania bezdętkowego czy odporne na przebicie, dostępnych jest wiele opcji, które zapewnią płynną i efektywną jazdę na różnych nawierzchniach.