Toyota Racing Development czy Gazoo Racing?
Wybór wśród sportowych Toyot jeszcze nigdy nie był tak duży – GR Yaris, GT86 czy nowa Supra – miłośnicy mocnych wrażeń zdecydowanie mają w czym przebierać! Omawiana tu Toyota GT 86 Special Edition to jedna z ciekawszych, rzadziej spotykanych edycji japońskiej wyścigówki. Przygotowana została ona przez Toyota Racing Development (w skrócie TRD) w ilości zaledwie około 1400 egzemplarzy. To bardzo elitarna wersja, za którą stoi zespół niezwykle utalentowanych inżynierów. Czego możemy się po niej spodziewać? Z pewnością dużo większej esencji GT86, niż w seryjnym GT86 – to pewne!
Toyota GT 86 Special Edition – subtelny tuning
GT86 w wersji TRD to kwintesencja tuningu z późnych lat 90 – lekkie poprawki wizualne, drobne usprawnienia jazdy i… w zasadzie tyle wystarczy. Z tego właśnie założenia wyszedł zespół Toyota Racing Development dwie dekady później. Zmiany słychać jednak od razu po odpaleniu japońskiego silnika typu boxer – układ wydechowy, zakończony specjalnym dyfuzorem, to dzieło ekipy TRD. Jest dużo agresywniejszy i doskonale podkreśla sportową charakterystykę tej wyjątkowej jednostki. Toyota GT 86 Special Edition zmienia się, choć nie drastycznie, również pod względem nadwozia – zderzaki i progi doczekały się pewnych subtelnych, stylistycznych udoskonaleń. Koneserzy modelu GT86 oraz miłośnicy Toyoty od razu dostrzegą te wyróżniki. Reszta osób będzie potrzebować kilku dodatkowych sekund, w trakcie których z pewnością uświadomią sobie wyjątkowość tej limitowanej konstrukcji. W ciągu tych kilku sekund GT86 osiągnie zaś… prędkość 100 kilometrów na godzinę.
Co czeka nas we wnętrzu Toyoty GT86?
Już standardowa GT86 pochwalić się może świetną ergonomią wnętrza i sportowym charakterem. Sztukę tę do perfekcji doprowadziło studio Toyota Racing Development, decydując się na agresywne, czerwone wstawki i pasy bezpieczeństwa tej samej barwy. System informacyjno-rozrywkowy doczekał się wielu aktualizacji i działa obecnie wyśmienicie. W niczym nie przypomina ociężałego systemu z pierwszych egzemplarzy GT86, rodem z pierwszych tabletów. Logo TRD znajduje się na desce rozdzielczej, więc z łatwością zapamiętuje się wyjątkowy rodowód tej Toyoty. Warto zwrócić uwagę również na wysokiej jakości materiały wnętrza. Na klapie bagażnika można dostrzec wizytówkę GT86 TRD – charakterystyczny spojler, zwany również ,,ducktail” – kaczy ogon.
Czy warto zdecydować się na GT86?
Niezależnie od wersji, GT86 jest bardzo chętnie wybieraną Toyotą. Dobry stosunek ceny do jakości idzie w parze ze świetnymi osiągami. Silnik to dość nietypowa konstrukcja w układzie boxer. Dlaczego? Wszystko za sprawą współpracy Toyoty z firmą Subaru. Kooperacja sprawiła, że w kwestii jednostki napędowej pierwsze skrzypce grali właśnie inżynierowie Subaru, jak nikt inny znający się na silnikach boxer. W końcu stosowali je w swoich legendarnych modelach: Imprezie, Legacy czy Foresterze. Nisko umieszczony, płaski motor swoje zalety ukazuje podczas jazdy – środek ciężkości jest umieszczony wręcz wyśmienicie, przywodząc na myśl pojazdy z centralnie umieszczoną jednostką. Około 200 koni mechanicznych katapultuje lekki pojazd, tworząc z niego prawdziwą wyścigówkę. Niewielka ilość Toyoty GT86 w limitowanej wersji TRD pokazuje, że niewielkie studia tuningowe wciąż łatwo znajdują swoje nisze. Nie trzeba koniecznie ograniczać się wyłącznie do tuningu silnika – TRD poszło wręcz całkiem inną ścieżką. Szybkie wykupienie całego nakładu stanowi niezaprzeczalny dowód, że krótkie serie tego typu mają sens.