Dbanie o nasze środowisko naturalne staje się coraz bardziej powszechne. Odpowiedzialna za ten stan jest przede wszystkim świadomość coraz większej grupy osób, którym los naszej planety nie jest obojętny. Do troski o nasze otoczenie dołączyli także najwięksi producenci aut, którzy, dzięki doświadczeniu, technice i nauce, stworzyli w pełni elektryczne samochody, niewymagające wykorzystywania dotychczas znanych jednostek napędowych. Volkswagen także nie pozostał obojętny na nową eko- modę. Już od kilku lat możemy podziwiać elektryczne samochody, które pewnie pokonują wyznaczone dystanse. Obecnie ogromnym zainteresowaniem cieszy się Volkswagen ID.5, czyli elektryczny SUV coupe, który stanowi idealną odpowiedź na wszystkie potrzeby motoryzacyjnego eko świata. Powyższy model dołączył już do wcześniej znanych ID.3 i ID.4, czyli samochodów, które mogą pochwalić się nienagannymi recenzjami fanów niemieckiej motoryzacji. Zobaczmy, co skrywa w sobie nowy SUV i czy warto go kupić.

Volkswagen ID.5 – Elektryczny SUV coupé
Nowy SUV coupe zdecydowanie wyróżnia się designem i nietuzinkowym charakterem. Już na pierwszy rzut oka możemy odnaleźć w nim praktyczne i nowoczesne rozwiązania techniczne, znacząco wpływające na nasz komfort jazdy. Nowy, elektryczny samochód posiada oprogramowanie ID. Software 3.0, umożliwiające szybkie i efektowne ładowanie, zdalną aktualizację aplikacji, nowe funkcje, a także głosowe wydawanie poleceń, które okazuje się być nieocenione podczas jazdy. Oprócz podstawowej wersji pojazdu producenci stworzyli całkiem nowy, dynamiczny model GTX, posiadający napęd na 4 koła.

Volkswagen ID.5 – Bateria, zasięg, ładowanie
Najważniejszym elementem wszystkich samochodów elektrycznych jest oczywiście bateria. To właśnie od niej zależy jaki dystans będziemy mogli pokonać na jednym ładowaniu, a także jak długo auto będzie nam służyło. W najnowszym Volkswagenie ID. 5 zastosowano dwa rodzaje napędu elektrycznego, umieszczone w dwóch wersjach pojazdu. Pierwszy z nich – ID.5 Pro o mocy 174 KM, posiada akumulator o pojemności 77kWh i tylny napęd, który może osiągnąć maksymalnie 160 km/ h. Zgodnie z informacją zamieszczoną przez producentów samochód może przejechać nawet 536 km na jednym ładowaniu. Drugi rodzaj napędu elektrycznego to ID.5 Pro Performance o mocy 204 KM, posiadający taki sam akumulator. Większa ilość koni mechanicznych pod maską pozwala rozpędzić się pojazdowi do 100 km/h w zaledwie 8.4 sekundy i pokonać dystans również 536 km na jednym ładowaniu baterii. To doskonały wynik, który z powodzeniem pozwoli nam odbyć daleką podróż lub zapomnieć o ładowaniu nawet przez 2 tygodnie miejskiej jazdy, dzięki ekonomicznemu gospodarowaniu energią, będącemu na wyposażeniu oprogramowania ID.5.
A co z samym ładowaniem? No właśnie. Zgodnie z informacjami zamieszczonymi w folderze nowy Volswagen ID. 5, elektryczny SUV w wersji coupe, potrzebuje zaledwie pół godziny, aby zwiększyć poziom baterii z 5 do 80 %. Pomimo zapewnień producentów warto wziąć pod uwagę schemat działania wszystkich elektrycznych samochodów – ładowanie na pełnej mocy odbywa się tylko do zapełnienia baterii w 50 %, po tym progu moc ładowania spada a czas wydłuża się. Mimo tej informacji nowy ID. 5 wcale znacznie nie przekracza rekomendowanego czasu, który wciąż oscyluje w okolicach 35 – 40 minut.

Volkswagen ID.5 GTX
Oprócz podstawowego modelu ID. 5 twórcy zdali się posłuchać oczekiwań kierowców, zebrać recenzje, dotyczące wcześniejszych modeli – ID.3, a także ID.4 i stworzyć samochód idealnie odpowiadający na wszystkie nasze potrzeby. Tak właśnie powstał Volkswagen ID. 5 GTX. Nowy, udoskonalnony pojazd, posiada wszystko to, czego mogło zabraknąć we wcześniejszych wersjach elektrycznych Volswagenów. Ulepszone funkcje pozwalają lepiej skupić się na torze jazdy, a poprawiona jakość wydawania komend głosowych sprawia, że jazda nie jest dla nas jedynie żmudnym zajęciem, mającym doprowadzić nas do wybranego celu, a prawdziwą przyjemnością, której wcale nie chce się przerywać.
W wersji GTX nowego ID. 5 również zastosowano akumulator o pojemności 77 kWh, który z powodzeniem pozwoli nam przejechać około 500 km bez konieczności ładowania. Wybierając się w dalszą podróż możemy skorzystać z pomocy, będącego na wyposażeniu, asystenta planowania, który po wpisaniu celu w nawigacji pokaże nam gdzie będzie trzeba naładować samochód, przewidzi czas podróży, a także umożliwi nam ustawienie limitu energii, jaki chcemy, aby pozostał w akumulatorze podczas podjeżdżania do stacji ładowania. Dodatkowo asystent podróży przewiduje ewentualne awarie i konieczność postoju na trasie.


Nowy GTX wydaje się być idealnym samochodem do dalekich tras, jednak świetnie radzi sobie również w mieście. Dzięki systemowi Park Assist Plus z funkcją pamięci możemy na dobre zapomnieć o manewrze parkowania pod domem. Aby zapisać miejsce parkowania w pamięci samochodu wystarczy zatrzymać pojazd i rozpocząć zapisywanie ostatnich 50 metrów jazdy. W ten sposób za każdym razem podczas zbliżania się do wyznaczonego przez nas miejsca samochód zapyta nas czy chcemy zaparkować w ten sam sposób, jeśli potwierdzimy tą wolę to pojazd samodzielnie wykona za nas manewr parkowania. A co w przypadku przeszkód na torze? Podczas parkowania samochód pojedzie dokładnie po naszej linii, a jeśli natrafi na niepożądany obiekt to po prostu się zatrzyma. Wygodne, prawda?
Oprócz powyżej opisanych funkcji samochód posiada wiele innych praktycznych udogodnień, które na dobre przenoszą nas do przyszłości. Pojazd wydaje się być doskonały w każdym calu – nowoczesny, przestronny, dopasowany do naszych potrzeb, praktyczny zarówno przy miejskiej jeździe, jak i w trasie. Sprawdźmy więc jakie dokładnie ma wymiary, a także czego możemy spodziewać się w kabinie.

Volkswagen ID.5 – wymiary, bagażnik
Nowy Volkswagen ID. 5 coupe doskonale wkomponowuje się w schemat eleganckich kompaktów, które wyróżniają się nietuzinkowym stylem i charyzmą. Ścięty dach, jak na coupe przystało, wcale nie oznacza mniejszej powierzchni w kabinie. ID. 5 ma 4.6 m długości, a jego rozstaw osi wynosi 2.76 m, dzięki czemu kabina osiąga jeszcze bardziej imponujące rozmiary. Oczywiście producent tak doskonałego samochodu nie mógł zapomnieć o pojemnym bagażniku, który ma prawie 550 l. Jego pojemność można dodatkowo powiększyć dzięki złożeniu tylnej kanapy, wtedy bagażnik osiągnie zaszczytne 1550 litrów. Taka przestrzeń pozwoli nam bez trudu zapakować się nawet na najdalszą trasę.
Sam fotel kierowcy to prawdziwy temat rzeka. Kierowca podczas jazdy ma do dyspozycji dwa ekrany, jeden nieco mniejszy tuż za kołem kierownicy i drugi pośrodku kokpitu – jego wielkość to 12 cali. Ich obsługa odbywa się za pomocą przycisków w kierownicy i dotykowo. Ważne polecenia, dotyczące bezpieczeństwa, a także nawigacji zostają wyświetlane na pasku ID. Light, mieszczącym się tuż przy dolnej krawędzi frontowej szyby, dzięki temu nasz wzrok ani na moment nie musi uciekać od toru jazdy.
Pozostała część samochodu to niebotycznie duża przestrzeń dla wszystkich pasażerów. Dzięki dużym wymiarom w pojeździe z powodzeniem mogą jechać 4 dorosłe osoby w dogodnych pozycjach bez obaw o swoje miejsce. Wszystkie elementy w kabinie zostały wykonane z niezwykłą precyzją i zaangażowaniem. Doskonałej jakości materiały bez trudu posłużą nam przez wiele lat bez ubytków i zniszczeń.

Volkswagen ID. 5 – ceny
Koszt nowego Volkswagena ID. 5 zaczyna się już od 228 tysięcy złotych. W tej cenie otrzymujemy standardowe wyposażenie, w skład którego wchodzą między innymi : 19 calowe obręcze kół, śruby kół z systemem antykradzieżowym, Climatronic, poduszki powietrzne kierowcy, pasażera, a także poduszki boczne, kurtynowe, baza isofix do fotelików dziecięcych, Front Assist, System Lane Assist, Sign Assist, tempomat a regulacją odległości ACC, sygnalizator spadku ciśnienia w oponach, system powiadamiania ratunkowego, park pilot, immobiliser, czujnik deszczu.
Volkswagen ID. 5 Pro Performance zaczyna się od 235 tysięcy złotych i posiada wybrane elementy wyposażenia podstawowego, czyli na przykład obudowy lusterek w kolorze karoserii, panele drzwi wykończone skórą, modulator dźwięku – ID. Sound, Bezprzewodowy App Connect.
Nowy ID. 5 wydaje się być perfekcyjną odpowiedzią na wszystkie potrzeby współczesnych kierowców. Jego cena, w porównaniu z flagowymi modelami samochodów elektrycznych prezentuje się całkiem dobrze. Sam pojazd przyciąga spojrzenie i kusi do jazdy swoim charakterem. Nowy coupe z całą pewnością pomieści wszystko, co tylko zapragniemy zabrać ze sobą w podróż.