Otwarta i elektryczna wersja coupe A110 pokazuje wyraźne intencje Alpine w zakresie pojazdów elektrycznych.

Alpine to firma z całkowicie elektryczną przyszłością. Przed nową gamą modeli należąca do Renault marka wyczynowa ujawniła wizję EV opartą na istniejącym samochodzie sportowym A110.

Zaprezentowany w przeddzień weekendu Grand Prix Francji, koncepcyjny A110 E-ternité został zaprojektowany z okazji 60. urodzin Alpine, jednocześnie prezentując prace badawcze, które inżynierowie firmy wykonują w zakresie zasilania elektrycznego. Układ napędowy wykorzystuje te same moduły akumulatorowe, co w nowo wprowadzonym Renault Megane E-Tech, ale trzeba było je przestawić, aby zmieściły się w istniejącym podwoziu A110.

Akumulator ma całkowitą wagę 392 kg, ale Alpine twierdzi, że sprytne techniki konstrukcyjne w innych miejscach zmniejszyły przyrost masy w porównaniu z A110 z silnikiem spalinowym do zaledwie 258 kg. Pojemność pakietu 60 kWh pozwala E-ternité podróżować do 385 km między ładowaniami.

Samochód wykorzystuje „standardowy e-silnik” Grupy Renault, napędzający tylne koła. Wytwarza 239 KM i 300 Nm momentu obrotowego, a inżynierowie współpracowali z dostawcą skrzyń biegów Alpine, aby opracować nową dwusprzęgłową, dwubiegową skrzynię biegów, która w pełni wykorzystuje te wartości. Pomaga on samochodowi uzyskać mocne przyspieszenie, osiągając prędkość 0-100 km na godzinę w 4,5 sekundy, ale utrzymuje stosunkowo wysoką prędkość maksymalną jak na EV 250 km na godzinę.

Najbardziej oczywistą fizyczną różnicą w porównaniu z dotychczasowym A110 z silnikiem benzynowym jest otwarty dach. Inżynierowie wykorzystali własną technologię do produkcji powłok dachowych z włókna węglowego, odpowiadając na to, co Alpine nazywa „zapotrzebowaniem na kabriolet A110”. Wewnątrz znajduje się nowatorska konfiguracja informacyjno-rozrywkowa, która wykorzystuje własny tablet z systemem Android kierowcy, aby pomóc w scentralizowaniu aplikacji i profili. System steruje również ulepszonym ośmiogłośnikowym systemem stereo.

Firma Alpine zbudowała dwa egzemplarze A110 E-Ternité – jeden model techniczny, drugi zaprojektowany w celu podkreślenia nowych osiągnięć w materiałach, takich jak len – ale firma nie ogłosiła planów produkcyjnych. Można sobie jednak wyobrazić, że w pełni elektryczny A110 mógłby być oferowany jako model „pomostu” pomiędzy obecnym pojazdem, który zadebiutował w 2017 roku, a w pełni elektrycznym samochodem sportowym Alpine, rozwijanym we współpracy z Lotusem. Oczekuje się, że ta ostatnia pojawi się dopiero w 2025 r., co potencjalnie daje czas na bardzo ograniczoną produkcję elektrycznych A110 w zakładzie Alpine w Dieppe. Biorąc pod uwagę technologię i liczby, byłyby one wyceniane znacznie wyżej niż wariant z silnikiem spalinowym.