Leasing samochodu używanego działa identycznie jak leasing nowych pojazdów. Również w tym przypadku obowiązuje opłata wstępna, którą należy uregulować w momencie podpisywania umowy. Poznaj najważniejsze informacje dotyczące opłaty wstępnej i sprawdź, czy opłaca się uiszczać wysoką kwotę w momencie podpisywania dokumentów związanych z leasingiem. Chociaż leasing samochodu używanego nie cieszy się tak dużą popularnością jak leasing pojazdów fabrycznie nowych, to stanowi alternatywę dla kredytu. W obu przypadkach zachodzi konieczność wniesienia pewnej kwoty będącej zabezpieczeniem dla finansującego.

Opłata wstępna, czyli co?


Opłata wstępna (znana również jako wstępna opłata leasingowa, czynsz inicjalny) jest jednym z warunków zawarcia umowy i wydania przedmiotu leasingu. Stanowi kwotę odpowiadającą procentowej części wartości finansowanego pojazdu. Im jest ona niższa, tym mniejszy koszt trzeba ponieść na start, dzięki czemu można wziąć samochód w leasing bez konieczności dysponowania dużą gotówką.

Od czego zależy wysokość opłaty wstępnej?


Minimalny próg opłaty wstępnej ustalany jest wewnętrznie przez konkretną firmę leasingową. Natomiast to, jak duży wkład własny musi wnieść leasingobiorca, zależy od kilku czynników. Znaczenie mają m.in.:

  • zdolność kredytowa,
  • wartość leasingowanego pojazdu,
  • wiek samochodu branego w leasing.

Gdy zdolność kredytowa jest dość niska, firma leasingowa może ustanowić wyższą opłatę wstępną. Podobnie ma się sprawa w przypadku, gdy auto używane jest starsze niż 2-3 lata lub gdy wartość pojazdu jest wysoka. Z czego to wynika? Warto mieć świadomość, że opłata wstępna stanowi pewnego rodzaju zabezpieczenie dla leasingodawcy.

Przykładowo, opłata wstępna w przypadku Leasingu niższych rat KINTO ONE samochodu używanego dostępnego w ofercie Toyota Leasing może wynieść 10%. Trzeba jednak pamiętać, że im niższy czynsz inicjalny, tym wyższy może być wykup.

Wysoka opłata wstępna leasingu samochodu używanego – czy to się opłaca?


Wiele osób decyduje się na uiszczenie wysokiej opłaty wstępnej z myślą o obniżeniu wysokości miesięcznych rat oraz zmniejszeniu kwoty wykupu. Czy słusznie? Chociaż mogłoby się wydawać, że leasing samochodu używanego z wysokim czynszem inicjalnym to korzystna opcja, nie zawsze tak jest.

Wysoka opłata wstępna znajduje swoje uzasadnienie wtedy, gdy:

  • wyższa wpłata zwiększa szansę na uzyskanie finansowania,
  • jesteś przedsiębiorcą i chcesz osiągnąć większą korzyść podatkową.

Jeśli natomiast ubiegasz się o leasing dla klientów indywidualnych, wysoka wpłata wstępna w odniesieniu do optymalizacji podatkowej nie ma racji bytu.

Kalkulacje pokazują, że z czysto finansowego punktu widzenia wysoki czynsz inicjalny nie jest opłacalny. Zamiast więc decydować się na wpłacenie 40-45% wartości pojazdu, lepiej wybrać opcję z czynszem inicjalnym na poziomie 20-30%.

Jak wybrać dopasowany leasing samochodu używanego?


Opłata wstępna nie jest jedynym parametrem, na który warto zwrócić uwagę. Aby skorzystać z leasingu dopasowanego do swoich potrzeb, uwzględnij elementy, takie jak:

  • wysokość miesięcznej raty,
  • czas trwania umowy leasingowej.

Dodatkowym atutem będzie możliwość wymiany auta na kolejne i wcale nie chodzi tutaj o klasyczny wykup (w przypadku leasingu operacyjnego jest to standardowa opcja). Mowa o wymianie pojazdu bez angażowania środków własnych. Pozwala to na zachowanie płynności finansowej.