• ankietowani przez Volkswagena i InsightOut Lab właściciele elektrycznych modeli ID. najbardziej doceniają matrycowe reflektory IQ. Light – aż 56 procent oceniło je na maksymalną notę – 10/10
  • IQ.Drive Travel Assist i system inforozrywki także zostały docenione przez użytkowników – średnia ocena wyniosła odpowiednio 7,6 oraz 7 pkt. na 10 możliwych

Polscy właściciele elektrycznych Volkswagenów rodziny ID. wysoko oceniają technologie w swoich autach. Szczególnie zadowoleni są z reflektorów IQ. Light, ale doceniają również system Travel Assist i Inforozrywkę.

Na skali od 1 do 10, gdzie 1 oznacza „bardzo niezadowolony”, a 10 „bardzo zadowolony”, technologie użyte w Volkswagenach ID. uzyskały następujące oceny:
• Reflektory matrycowe IQ. Light – 8,4
• IQ.Drive Travel Assist – 7,6
• System Inforozrywki – 7

Nowe technologie już od jakiegoś czasu znajdują się w centrum zainteresowań producentów samochodów. Ich wartość jest znaczna i w ciągu najbliższych lat ma wzrosnąć kilkukrotnie. Według ekspertów z firmy consultingowej McKinsey, całkowita wartość wygenerowana przez szeroko pojęte użycie usług „connected-car” osiągnie 550 mld dolarów w 2030 r., przy szacowanych 64 mld dolarów w 2020 r. Sam rynek systemów wsparcia kierowców, według Research and Markets, będzie wart 5,3 mld dolarów w 2027 r. Upowszechnianie zaawansowanych technologii, które nie są gadżetami, ale realnie usprawniają korzystanie z auta i poprawiają bezpieczeństwo to jeden z kluczowych elementów strategii marki Volkswagen. Dlatego firma we współpracy z InsightOut Lab zbadała zadowolenie użytkowników modeli ID. z technologii dostępnych w tych samochodach.

Reflektory matrycowe IQ. Light
Właściciele Volkswagenów ID. spośród trzech technologii, przedstawionych im do oceny, przyznali najwyższe noty systemowi reflektorów matrycowych IQ. Light. Średnia ocen wyniosła aż 8,4 na skali od 1 do 10, gdzie 1 znaczy „bardzo niezadowolony”, a 10 „bardzo zadowolony”. Warto zwrócić uwagę, że ponad połowa ankietowanych (56 procent) przyznała w tej kategorii najwyższą notę, czyli 10, a kolejne 23 procent także wysokie oceny 8 i 9.

Warto odnotować, że w Polsce w 2022 r. niemal połowa wszystkich właścicieli elektrycznych Volkswagenów (dokładnie 48 procent), zdecydowała się na reflektory matrycowe. To wyraźnie wyższy odsetek niż wśród osób, posiadających auto z napędem konwencjonalnym. W tej grupie klientów Volkswagena w Polsce tylko co czwarty może korzystać z nowoczesnych, matrycowych reflektorów. Oczywiście, jeśli wartości procentowe zamienimy na liczbowe to zdecydowanie więcej właścicieli aut z napędem konwencjonalnym posiada ten rodzaj technologii, ale to wynika ze znacznie większej liczby sprzedanych aut spalinowych niż elektrycznych w 2022 r.

Reflektory IQ. Light z systemem Dynamic Light Assist m.in. na podstawie danych pobieranych z systemu nawigacji satelitarnej oraz przedniej kamery automatycznie przełączają światła drogowe i mijania oraz, precyzyjnie wycinając strumień światła, zapobiegają oślepianiu innych uczestników ruchu. Reflektory IQ. Light zapewniają światło o barwie zbliżonej do dziennego – ma to znaczenie zwłaszcza przy wykorzystaniu świateł drogowych, ponieważ dają kierowcy duży komfort podczas podróżowania po zmroku.

System Travel Assist i Inforozrywki
Oceny pozostałych dwóch technologii, Travel Assist i Inforozrywki, także są pozytywne. Jednak ich średnie ocen nie są aż tak wysokie, jak w przypadku reflektorów matrycowych i wynoszą odpowiednio 7,6 i 7. Przy czym właściciele ID. są mniej zgodni w opiniach na temat tych dwóch systemów niż to było w przypadku IQ. Light. Co czwarty badany ocenił oba systemy na 10 punktów. Również liczna grupa przyznała średnie noty w granicach 5-7 punktów. W przypadku Inforozrywki widoczna jest także grupa niezadowolonych klientów (14 procent ocen 1-3).

Pakiet IQ.Drive Travel Assist nieco częściej występuje w autach z napędem konwencjonalnym niż w modelach ID. Znajduje się on odpowiednio w 38 i 32 procentach aut. Dzięki IQ.Drive Travel Assist samochód może zapewnić półautomatyczną jazdę w niemal pełnym zakresie prędkości. Utrzymywaniem samochodu na pasie ruchu, zachowaniem odległości od poprzedzającego pojazdu, hamowaniem czy przyspieszaniem zarządza komputer, dając przedsmak autonomicznej jazdy. Dzięki temu system zapewnia komfort, zwłaszcza podczas jazdy trasami szybkiego ruchu, łącząc w jedno rozwiązanie m.in. asystenta pasa ruchu i adaptacyjny tempomat, system rozpoznawania znaków drogowych oraz dane z systemu nawigacji satelitarnej.

Notka metodologiczna
Badanie przeprowadzone metodą CATI w sierpniu i wrześniu 2022 r. wśród klientów, którzy zakupili którykolwiek z elektrycznych modeli VW serii ID. Próba N=100. Wcześniejsze badania InsightOut Lab i Volkswagena wśród członków EV Klub Polska pokazały, że liczebność próby ca. 100 jest wystarczająca dla tak niewielkiej populacji.