Posiadanie własnego samochodu ma wiele zalet. To przyjemny i łatwy środek transportu, dzięki któremu bez problemu dotrzesz w każde miejsce. Oprócz benefitów, i wygodny kierowcy muszą się także liczyć z niedogodnościami i kosztami. Rosnące OC, wykonywanie corocznego przeglądu, naprawy mechaniczne i lakiernicze mają swoje ceny. Jednym z ważniejszych parametrów, o którym nie można zapomnieć jest zbieżność kół. To właśnie dzięki jednej prostej czynności możemy uniknąć niebezpieczeństwa na drodze, a także poprawić swój komfort jazdy. Kiedy wykonanie zbieżności jest konieczne i co ona nam daje? 

Zbieżność kół u mechanika 

Zbieżność, czyli geometria kół jest silnie związania z zawieszeniem samochodu. Odpowiada ona za prawidłowe ustawienie opon pod odpowiednim kątem, także bada kąt pochylenia i wyprzedzenia osi względem sworznia zwrotnicy. Podczas jednej, krótkiej wizyty w zakładzie mechanicznym możemy nie tylko poprawić stan naszego zawieszenia, ale również zwiększyć przyczepność kół do jezdni, która jest nieoceniona zarówno latem, jak i zimą. W ogólnym rozumieniu rozróżniamy trzy rodzaje zbieżności – ustawienie dodatnie występuje, gdy, oglądając samochód z góry, koła względem tej samej osi zostają zwrócone do wewnątrz. Ujemne – analogicznie do dodatnich – występuje gdy koła kierują się do zewnętrznej strony, bieżność zerowa oznacza ustawienie kół równolegle do siebie, bez najmniejszych odchyleń. 

Każde z ustawień geometrii kół ma swoje plusy i minusy. Ustawienie zbieżne przednich kół przyczynia się do naszego komfortu jazdy na wprost, jednak nie w zakrętach – wówczas możemy liczyć się z większym zużyciem opon, a także paliwa. Równolegle ustawione koła sprawiają, że zużycie paliwa jest nieco mniejsze, jednak możliwość manewrowania jest znacznie ograniczona. Dodatkowo musimy liczyć się z koniecznością korygowania toru podczas jazdy na wprost. Koła rozbieżne pozwalają nam komfortowo prowadzić samochód nawet w zakrętach, jednak przyczyniają się do większego zużycia opon i paliwa. Odpowiednia geometria dla danego modelu uzależniona jest od budowy zawieszenia. 

Konieczność wykonywania regularnej zbieżności wynika z eksploatacji auta. Gumowe i metalowe elementy z czasem ulegają zniszczeniu, dzieje się tak za sprawą nierównej nawierzchni, dziur i zbyt porywczej jazdy. Objawy zmienionej geometrii możemy zauważyć poprzez nierównomierne zużycie opon oraz konieczność częstej korekty toru podczas jazdy na wprost. Gdy bieżnik opony jest zdecydowanie bardziej zużyty z jednej strony, wówczas powinniśmy pojawić się w zakładzie mechanicznym. Sama usługa kosztuje około 150 zł i gwarantuje nam bezpieczeństwo.