Niemcy niewątpliwie kojarzą nam się z doskonałą i niezawodną motoryzacją. Samochody osobowe wychodzące spod skrzydeł naszych zachodnich sąsiadów wyróżniają się estetyką, a silniki na wielu grupach, zrzeszających fanów czterech kółek, otrzymują miano „czołgów, które przetrwają wszystko”. Ogromną zaletą samochodów z grupy Volkswagen jest możliwość zakupu mnóstwa części zamiennych, dzięki czemu nasz porftel nie odczuje nawet sporadycznych wizyt w zakładach mechanicznych i wymiany części eksploatacyjnych. Czy w przypadku Volkswagena ID.3 sytuacja prezentuje się tak samo? Na co możemy liczyć wybierają nową, elektryczną wersję znanego i lubianego Golfa? Sprawdźmy.
Volkswagen ID.3 – nowa elektrycznera Volkswagena
Obecne, znane nam siliniki niemieckich producentów, cenimy za niezawodność i kulturę pracy. Elektryczna wersja VW jest pewnego rodzaju innowacją, która juz teraz ma swoich zwolenników. Inni fani silników benzynowych i dieslowych podchodzą do niej z nutką niepewności, ale też z zaciekawieniem. Volkswagen ID.3 posiada w pełni dodykowy komputer pokładowy, który dodatkowo reaguje na nasze komendy głosowe. W nowym produkcje Volkswagena próżno nam szukać także przycisków na kierownicy, te także zostały zastąpione wersją pól dotykowych. Jedynymi guzikami, pozostającymi w pojeździe są te od otwierania szyb i włączania świateł awaryjnych.
Samo wnętrzne Volswagena ID.3 prezentuje się stosownie do oczekiwań XXI wieku. Elegancka linia kokpitu pozwala nam poczuć się w tym wnętrzu luksusowo, a klasa, jaką emanuje cały pojazd, zasługuje na rangę wyższą. Prawdziwie innowacyjny samochód przypadnie do gustu wielu młodym osobom już za samą prezentację. A co dalej?
Volkswagen ID.3 – bateria / zasięg / czas ładowania
Już od swojej premiery na rynku dostępne są Volkswageny ID.3 z trzema różnymi akumulatorami o mocach 45 KWh, 58 kWh, a także 77 kWh. Pierwszy z nich, choć najmniejszy, pozwala na swobodne pokonanie nawet 330 km na jednym ładowaniu. Moc 58 kWh umożliwia przejechanie 420 km, a akumulator o największej pojemności sprawi, że zapomnimy o ładowaniu nawet na 550 km. Dodatkowy tryb odzyskiwania energii, umieszczony w każdym z powyższych wariantów, niezwykle korzystnie wpływa na nasz komfort i zdecydowanie przewyższa oczekiwania.
Co z czasem ładowania?
W zależności od wykorzystanej ładowarki, a także wersji akumulatora możemy cieszyć się gotowym do jazdy samochodem nawet w pół godziny. Oprócz ładowarek dostępnych na stacjach benzynowych w ofercie Volkswagena znajdują się „domowe stacje benzynowe”, czyli stacje ładowania Wallbox, które pozwalają na podłaczenie samochodu na noc po to, aby rano móc wsiaść do pojazdu naładowanego na 100%.
Mówiąc o ładowaniu nowego Volkswagena ID.3 warto dodać, że decydując się na zakup ekskluzywnej educji specjalnej Volkswagen ID.3 1ST, połączonej z serwisem ładowania We Charge zyskujemy możliwość darmowego ładowania samochodu w publicznych punktach przez rok od daty pierwszej rejestracji lub do granicy 2000 kWh na stacjach dostępnych w aplikacji We Charge, a także w sieci IONITY High Power Charging, czyli w ponad 100 tysiącach punktów w całej Europie. Czy to dużo? Dla fanów wycieczek zdecydowanie tak.
Volkswagen ID.3 – przyspieszenie
Podstawowa wersja pojazdu przyśpiesza do 100 kilometrów na godzinę w jedyne 8 sekund, to imponujący wynik jak na elektryka, którego prędkość maksymalna wynosi 160 km/h. Średni akumulator potrzebuje 7 sekund na osiągnięcie setki, a największy jedyne 5.5 sekundy – z takimi wartościami elektryk może spokojnie konkurować ze średniej jakości silnikiem benzynowym.
Zgodnie z powyższymi danymi możemy jasno stwierdzić, że bateria, a także zasięg umożliwi nam swobodną, codzienną jazdę nawet przez 2 tygodnie lub odbycie dalszej podróży bez konieczności częstego sprawdzania pasku stanu baterii.
Wymiary i komfort jazdy
Tradycyjne samochody z grupy Volkswagena kojarzą nam się z przestronnością i wygodą, która pozwala czuć się swobodnie zarówno pasażerom, jak i kierowcy. W przypadku Volkswagena ID.3 nie mogło być inaczej. Twórcy nowego rozdziału w niemieckiej motoryzacji zadbali o zapewnienie ponadprzeciętnych gabarytów. Dzięki zastosowaniu nowej platformy MEB cała rodzina może podróżować na najwyższym poziomie. Wiele elektrycznych modeli skupia się na komforcie przedniej kanapy, ID.3 Dba także o pasażerów siedzących z tyłu. Odpowiednia ilość miejsca umożliwia przyjęcie komfortowej pozycji dwóm dorosłym osobom o przeciętnej posturze lub umieszczenie fotelików dziecięcych, organizerów a także innych niezbędnych dodatków. Umieszczenie akumulatora, a także silnika elektrycznego w podłodze nad tylną osiom okazało się być strzałem w dziesiątkę dla projektantów, którzy wykorzystali całą przestrzeń gabinową w stu procentach.
Volswagen ID.3 – wymiary / waga
Z zewnątrz samochód ma wielkość zbliżoną do znanego nam już od lat Golfa, czyli 4.26 m długości. Podstawową różnicę stanowi tutaj rozstaw kół, który jest aż o 12 cm większy. To właśnie on wpływa na przestronne wnętrze i wygodę. Niewielkie zewnętrzne wymiary ID.3, a także jego zwrotność, umożlwiają szybkie włączanie się do ruchu miejskiego, łatwe parkowanie oraz zawracanie z wykorzystaniem jak najmniejszej powierzchni. Już za te zalety ciężko go nie lubić.
Maksymalna waga całkowita pojazdu wynosi 2280 kg, dzięki czemu ID.3 rewelacyjnie sprawdza się na drodze – trzyma się nawierzchni i doskonale radzi sobie we wszystkich zakrętach. To bezpieczne, rodzinne auto o niebywałej pojemności, które zaspokoi potrzeby kierowcy poszukującego pojazdu na długie lata. Niskie koszty eksploatacji są dodatkowym atutem, decydującym o jego atrakcyjności.
Volkswagen ID.3 – multimedia
Obsługa komputera pokładowego to także jeden z elementów wpływających na nasz komfort. Choć samochód prezentuje się niezwykle nowocześnie to jednak tutaj ma niewielki minus. Dotykowy panel komputera sprawia, że obsługa jest nowoczesna i komfortowa, jednak zmusza nas do polubienia odcisków palców na całej jego powierzchni. Sterowanie z poziomu kierownicy za pomocą sensorów czasem bywa zawodne. Głosowe polecenia nie zawsze reagują na zmianę nagrań czy stacji radiowych. Bywa także, że mimo chęci zmiany głośności radia stale pozostajemy na tym samym poziomie.
Jeśli chodzi o sterowanie wentylacją to tutaj nie ma nic do zarzucenia – proste i jasne polecenia umożliwiają osiągnięcie tego, na czym nam dokładnie zależy. Najmniej dopracowanym elementem w tej dziedzinie jest suwak do zmiany temperatury – podobnie jak w innych modelach, zdarza mu się nie reagować na dotyk, a także łatwo ulegać zabrudzeniom.
Odchodząc jeszcze na moment od właściwych multimediów warto zwrócić jeszcze uwagę na tworzywa, wykorzystane przy produkcji tego modelu, które również wpływają na nasz komfort. Wielu użytkowników uważa je za twarde i „mało luksusowe” jak na obecne czasy, równocześnie przyznając im ogromnego plusa za solidność i trwałość.
Volkswagen ID.3 – cena
To ostatni, tak naprawdę decydujący aspekt, nad którym warto się pochylić. W katalogach ID. 3 zaczynają się już od 191 tysięcy złotych. Dodatkowo możemy skorzystać z dofinansowania „Mój Elektryk”, które wynosi 27 tysięcy złotych lub wybrać dogodne raty w wysokości 1739 złotych miesięcznie. Podstawowe i najtańsze wersje posiadają mniej komfortowych funkcji, mimo to cieszą i zachwycają swoich właścicieli. Za podobną kwotę możemy pozwolić sobie na dieslowski silnik.
W ogólnym podsumowaniu warto zwrócić uwagę, na fakt, że niemieccy twórcy zadbali o każdy aspekt, wpływających na komfort jazdy. Elektryczny Volkswagen zdecydowanie zasługuje na uwagę wszystkich, którzy cenią sobie wygodę, niezależność, a także praktyczność. Inne marki w podobnej cenie oferują nieco niższy standard. W ID.3 wszystkie elementy zostały zachowane niemal na najwyższym poziomie za kwotę, która – jak na obecne czasy – brzmi dość rozsądnie.