Ford ogłosił dzisiaj, że po raz pierwszy w historii wprowadzi do sprzedaży w Europie limitowaną edycję wyczynowego Mustanga Mach 1.

  • Nadjeżdża Mustang Mach 1 – najlepiej prowadzący się Mustang, jaki kiedykolwiek dotarł do Europy, rozwija moc 460 KM dzięki pakietowi tuningowemu podnoszącemu jego potencjał na torze, zwiększającemu przyjemność z jazdy po drogach.
  • Sześciostopniowa manualna skrzynia biegów TREMEC, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, najbardziej bezpośredni układ kierowniczy, zawieszenie MagneRide® i o 22% większa siła docisku aerodynamicznego.
  • Ford kreuje pierwsze na świecie działanie interaktywne, umożliwiające użytkownikom specjalnej aplikacji przygotowywanie i udostępnianie unikalnych filmów wideo Mach 1 oraz oglądanie samochodu w rozszerzonej rzeczywistości.
Ford Mustang Mach 1

Mustang Mach 1, który debiutuje w Europie podczas Goodwood SpeedWeek w West Sussex w Wielkiej Brytanii, gdzie przedstawiony jest publiczności na całym świecie, to najpewniej prowadzący się Mustang, jakiego kiedykolwiek oferowano na Starym Kontynencie.

Do poziomu godnego legendarnej nazwy Mach 1 podniesiono osiągi pojazdu, poprawiając właściwości aerodynamiczne, przygotowując specjalne nastawy silnika V8 o pojemności 5,0 litra i mocy 460 KM oraz zwiększając wydajność układu chłodzenia.

Mach 1 jest również pierwszym seryjnym Mustangiem, dostępnym w Europie ze sportową, sześciobiegową manualną skrzynią biegów TREMEC, wyposażoną w system płynnej redukcji biegów, dopasowujący obroty oraz udoskonalony układ chłodnicy oleju, przygotowany do pracy przy ekstremalnych obrotach. Klienci mogą również wybrać 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów Forda, z dostosowaną chłodnicą oleju i przestrojonym oprogramowaniem, które sprosta wyższym wymaganiom, zarówno na torze, jak i na drogach.

Ford Mustang Mach 1

Osiągi drogowe i potencjał pojazdu na torze podnosi również unikalna konfiguracja zawieszenia. Specjalnie skalibrowane amortyzatory MagneRide® ¹ i spełniające specjalne wymagania sprężyny, stabilizatory i zmienione parametry pracy tulei zapewniają lepszą kontrolę i reakcje samochodu przy dużych obciążeniach podczas pokonywania zakrętów. Przestrojone oprogramowanie sterujące wspomaganiem elektrycznym (EPAS) sprawiło, że Mach 1 dysponuje najbardziej precyzyjnym układem kierowniczym spośród wszystkich Mustangów dostępnych na europejskim rynku.

W efekcie powstała najszybsza wersja seryjna Mustanga, jaką kiedykolwiek oferowano klientom z Europy.

Oprócz oczywistych sportowych kompetencji, Mustang Mach 1 prezentuje wygląd, który nawiązuje do kultowych Mustangów Mach 1 z lat 60. i 70., z podwyższoną maską i bocznymi pasami, elementami stylu nadwozia kojarzonymi z wysokimi osiągami oraz charakterystycznymi dla tego modelu 19-calowymi felgami aluminiowymi. Limitowana edycja jest dostępna w zarezerwowanej dla modelu palecie ośmiu kolorów nadwozia oraz kombinacji pasów i kontrastujących linii, nawiązujących do charakterystycznego stylu Mach 1. Każdy Mustang Mach 1 posiada tabliczkę znamionową z indywidualnym, kolejnym numerem produkcji.

Ford Mustang Mach 1

– Pierwsza generacja Mach 1 zademonstrowała najwyższe osiągi Mustanga i odniosła sukces w sporcie motorowym – powiedział Matthias Tonn, główny inżynier programu Mustang Mach 1 w Europie. – Nowy Mach 1 potrafi więcej niż którykolwiek z Mustangów, jaki oferowany był wcześniej w Europie. Oferuje również możliwość przygotowania do rywalizacji na torze oraz wyjątkowy styl, godny legendarnego emblematu tej wersji.

Podobne:  Mustang Mach-E w programie „Mój elektryk”

Dla uczczenia premiery Mustanga Macha 1, Ford przygotował pierwsze na świecie działanie interaktywne, dzięki któremu użytkownicy mogą tworzyć własne krótkie filmy w aplikacji online. Aplikacja daje możliwość wyboru koloru i kątów ujęcia z kamery własnego Mustanga Mach 1, w niepowtarzalnym, krótkim wideo, które można udostępniać w mediach społecznościowych. Oferuje również użytkownikom działanie w rzeczywistości rozszerzonej i „przeniesienie” własnego cyfrowego Mach 1 do realnego świata.

Ford Mustang Mach 1

Kultowy muscle car napędzany V8

Mustang Mach 1 jest wyposażony w 460-konną wersję 5-litrowego, aluminiowego silnika benzynowego V8 Forda – zmodyfikowanego dla tego modelu, aby poprawić osiągi zarówno na drodze, jak i na torze.

Układ dolotu powietrza Open Air Induction System, kolektor dolotowy, przepustnice o średnicy 87 mm, zwiększające swobodny przepływ powietrza do silnika, wersja dzieli z modelem Mustang Shelby GT350 – dostępnym w salonach Forda w Ameryce Północnej. Udoskonalone „płuca” współpracują ze specjalnym oprogramowaniem modułu sterującego pracą układu napędowego oraz podwójnym wtryskiem paliwa, łączącym wysokociśnieniowy wtrysk bezpośredni i niskociśnieniowy wtrysk do kolektora, co zwiększa moment obrotowy przy niskich obrotach, pozwalając rozkręcać silnik do 7500 obr./min. Moc maksymalna jest osiągana przy 7500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 529 Nm przy 4600 obr/min.

Ford Mustang Mach 1

Dodatkowa chłodnica oleju silnikowego, również zapożyczona z GT350 Shelby oraz nowa podstawa filtra oleju, dbają o optymalny przepływ oleju i utrzymują wysoką wydajność przy dużych obciążeniach. Dostrojony specjalnie dla Mach 1 aktywny układ wydechowy z zaworami kończą cztery końcówki wydechu o średnicy 4,5 cala, które dodatkowo wzmacniają niepowtarzalny dźwięk silnika V8.

Oferowane przekładnie służą również uzyskaniu jak najwyższych osiągów, jak najlepszych właściwości jezdnych i wykorzystaniu tego potencjału na torze. Sześciostopniowa manualna skrzynia biegów TREMEC 3160 wykorzystuje sprzęgło dwutarczowe, aby udoskonalić zmianę biegów przy wysokich obrotach w ekstremalnych warunkach na torze. Zapewnia krótką pracę drążka, przyspieszając zmianę biegów, a w efekcie podnosząc osiągi i przyjemność z jazdy.

Mustang Mach 1 z manualną przekładnią jest również standardowo wyposażony w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, poprawiający przyczepność, zarówno na prostych odcinkach, jak i podczas wychodzenia z zakrętów.

Ford Mustang Mach 1

Sześciobiegowa skrzynia biegów TREMEC zapewnia dopasowanie prędkości obrotowej do płynnej, pozbawionej szarpnięć zmiany przełożeń, co poprawia kulturę pracy w codziennej eksploatacji na publicznych drogach i osiągi na torze. System wykorzystuje elektroniczny układ sterowania pracą silnika do chwilowego, „podbicia” przepustnicy i automatycznego przegazowania, w chwili, gdy kierowca redukuje bieg, co umożliwia dostosowanie obrotów silnika do wybieranego niższego przełożenia. Kierowcy mogą też korzystać z funkcji umożliwiającej zmianę przełożenia na wyższe bez zwalniania pedału przyspieszenia. Tak wysoka wydajność przekładni wymagała zaprojektowania specjalnego układu chłodzenia oleju, który sprosta zwiększonemu zapotrzebowaniu przy wysokich obrotach.

Podobne:  Pierwszy Ford Mustang GT 2024 sprzedany za prawie pół miliona dolarów na cele charytatywne

W zaawansowanej 10-biegowej przekładni automatycznej Forda na potrzeby modelu Mustanga Mach 1 zmieniono konwerter momentu obrotowego i oprogramowanie, podnoszące wykres momentu obrotowego, zmieniające charakterystykę przełożeń i dynamikę. Aby poradzić sobie z dużymi obciążeniami w ekstremalnych próbach na torze, zastosowano drugą chłodnicę oleju chłodzoną powietrzem, co poprawia obniżanie temperatury pracy oleju o 75 procent. Zarówno wersję z przekładnią manualną, jak i automatyczną posiadają dodatkowy układ chłodzenia tylnej osi, przydatny w próbach sportowych.

Ford Mustang Mach 1

Gotowy do startów

Mustang Mach 1 korzysta z wielu rozwiązania podnoszących właściwości aerodynamiczne, wpływających na osiągi, ale także modelujących charakterystyczną sylwetkę, będącą hołdem dla kształtów oryginalnych modeli sprzed lat.

Na odróżniającą ten model konfigurację przedniej partii składają się: nowy dwuczęściowy grill, nowa dolna osłona chłodnicy i splitter oraz nowe boczne wloty powietrza – cały zestaw przyczynia się zarówno do poprawy parametrów aerodynamicznych, jak i chłodzenia.

Ford Mustang Mach 1
Ford Mustang Mach 1

Mustang Mach 1 wytwarza o 22% większą siłę docisku aerodynamicznego niż Mustang GT. Mają na to wpływ: tylny dyfuzor, znany z Mustanga Shelby GT500, dostępnego w północnoamerykańskich salonach Forda oraz dłuższa osłona podwozia, z żebrami kierującymi strumień powietrza chłodzącego na tarcze hamulcowe. Przedni splitter ukształtowano z myślą o zwiększaniu siły docisku i lepszej przyczepności przy dużych prędkościach, natomiast specjalny jednopłatowy tylny spojler dopasowano do właściwości elementów przedniej aerodynamiki, aby zapewnić idealną równowagę siły nośnej.

Mach 1 został wyposażony w zawieszenie o zmiennych nastawach, by sprostać wysokim wymaganiom rywalizacji na torze. System zawieszenia MagneRide® ¹ pozwala na kontrolę siły tłumienia, wykorzystując elektroniczną regulację przepływu płynu hydraulicznego w amortyzatorach, dzięki czemu potrafi reagować w czasie rzeczywistym na zmieniające się warunki drogowe. Poddano go na potrzeby modelu tuningowi, podnosząc jego zdolności do jazdy wyczynowej dzięki sztywniejszym przednim sprężynom i stabilizatorom. Nowa kalibracja elektrycznego wspomagania kierownicy, ramy pomocnicze oraz elementy łączników przednich, montowane wcześniej w Mustangach Shelby GT350 i GT500, przyczyniają się do wyostrzenia reakcji układu kierowniczego, nieporównywalnej z właściwościami Mustangów oferowanych wcześniej w Europie.

Ford Mustang Mach 1

Mustang Mach 1 otrzymuje również wspomaganie układu hamulcowego o wyższych parametrach, dysponujące szybszym czasem reakcji, zapewniające szybkie hamowanie, o równomiernej sile, nawet przy dużych obciążeniach. Na wyjątkowe, pięcioramienne 19-calowe felgi aluminiowe, o pół cala szersze dla obu osi, założono opony wyczynowe Michelin Pilot Sport 4.

Podobne:  Poczuj klimat Kalifornii w nowym kabriolecie Forda

Odrodzenie legendarnego stylu

Charakterystyczna, wywodząca się z wyścigów i inspirowana lotnictwem stylistyka, wzbogacona o charyzmatyczne kombinacje lakierów i emblematów, była nieodłącznym elementem wizerunkowym każdej generacji Mustanga Mach 1.

Przyszli klienci, zdecydowani na zakup najnowszego modelu z limitowanej edycji, staną przed wyborem ośmiu kombinacji kolorów nadwozia oraz wyrazistych pasów na masce i bokach nadwozia:
– lakier Fighter Jet Grey z pasami w kolorach Satin Black lub Reflective Orange;

– lakiery Iconic Silver, Shadow Black i Oxford White z pasami w kolorach Satin Black lub Red;

– lakiery Velocity Blue, Twister Orange, Race Red i Grabber Yellow z pasami w kolorach Satin Black lub White.

Ford Mustang Mach 1

Górny i dolny grill Mustanga Mach 1 przyciągają wzrok błyszczącą czernią, a kultowe logo Mach 1 pojawia się na tylnej pokrywie bagażnika i na obu przednich błotnikach.

Wnętrze wyróżnia się kolorystyką Ebony i aluminiowymi detalami Dark Engine, a skórzane sportowe fotele zdobią przeszycia w kolorze Metal Grey. Każdy Mustang Mach 1 jest sygnowany unikatową tabliczką na desce rozdzielczej z logo Mach 1 i seryjnym numerem egzemplarza. Wnętrze uzupełniają charakterystyczne dla tej wersji listwy progowe i ekran startowy systemu, witający na 12-calowym wyświetlaczu zegarów cyfrowych.

Wśród standardowo oferowanych elementów wyposażenia zapewniających komfort znalazły się: podgrzewane i wentylowane przednie fotele, zaawansowany system łączności Ford SYNC 3, ² najwyższej jakości 12-głośnikowy system audio B&O oraz modem FordPass Connect ³, odpowiedzialny za komunikację ze światem.

Ford Mustang Mach 1

– Mach 1 nie tylko dobrze wygląda, ale dysponuje też podzespołami, które dostarczą dreszczu emocji na torze i radości z jazdy, których wymagają entuzjaści Mustanga – powiedział Tonn. – To najbardziej ekscytujący z dostępnych dotychczas w Europie Mustangów i cieszymy się, że nazwa kultowego Mach 1 trafia po raz pierwszy na Stary Kontynent.

Wprowadzony na rynek w 1969 roku Mustang Mach 1 podniósł, dzięki wielu udoskonaleniom, osiągi modelu Mustang GT. Dysponował mocniejszymi silnikami V8, wyczynowym zawieszeniem i możliwościami personalizacji stylistycznej. Mach 1 pierwszej generacji ustanowił 295 rekordów prędkości i wytrzymałości na słonym jeziorze w Bonneville, a zespoły wyścigowe startujące w Mach 1 zdobyły mistrzostwo w klasyfikacji producentów amerykańskiego klubu SCCA w 1969 i 1970 roku. Nowe lub aktualizowane wersje były wprowadzane w latach 1971, 1974 i w roku 2003. Od 1969 roku wyprodukowano ponad 300 000 egzemplarzy Mustanga Mach 1.

Ford Mustang Mach 1