Toyota AE86

Tak, to właśnie (prawie) najbardziej kultowa Toyota

Toyota w powszechnej opinii znana jest raczej jako producent nudnych samochodów, hybrydowych szlagierów, służących do przemieszczania się z punktu A do punktu B. Warto jednak pamiętać iż jest to największa firma motoryzacyjna na świecie, więc z czysto statystycznego punktu widzenia, kryją się w jej katalogach liczne przykłady aut kultowych. Okazuje się też, że przykładów jest, o dziwo, stosunkowo sporo. Warto w tym miejscu wspomnieć o Toyocie Sera, pierwszym samochodzie z ,,butterfly doors”, spotykanymi później w McLarenie F1. Innymi słynnymi Toyotami są 2000GT, Celica z lat 70 czy Supra Mk4. To właśnie ta ostatnia jest uważana za najbardziej ikoniczną Toyotę w dziejach, głównie za sprawą wyprzedzania swoich czasów pod względem rozwiązań technicznych i stylistycznych. Wystąpiła w niezliczonej ilości gier wideo, filmów i seriali. Miejsce pierwsze zdecydowanie jest nie do ruszenia, bo zajmuje je Supra, jednak drugie miejsce także nie jest trudne do przewidzenia. Znajduje się na nim ostatnia Corolla z napędem na tylną oś, bohater serialu anime Initial D – samochodem tym jest Toyota AE86.

Bohater jednej roli, czyli… Toyota AE86

Aby zrozumieć fenomen Toyoty Corolli typoszeregu AE86, należy wspomnieć o rodzinie z której się wywodzi, a więc Corolli E80, będącej jednocześnie piątą generacją serii (poprzednie oznaczenia to E10, E20, E30… ) . To właśnie z tego nazewnictwa wywodzi się omawiany tu kod AE86. Kody w obrębie AE8X oznaczały inne nadwozie lub silnik, na przykład AE80, AE81, AE82. 

Corolla AE85 oraz AE86 z tej rodziny jako jedyne utrzymały napęd na tylną oś, będąc dzięki temu bardzo chętnie wybieranymi pojazdami przez miłośników szybkiej jazdy. A86 była skoncentrowana na osiągach (silnik 1,6 o mocy nawet 128 koni mechanicznych), zaś AE85 nieco bardziej wyprofilowana była w kierunku niższego spalania (silnik 1,5l). Obydwie ważyły około tony, więc był niesłychanie lekkie i przyjemne w prowadzeniu.

Prawdziwa Toyota AE86 powinna mieć więc silnik 1,6l oraz napęd na tył – to były wyróżniki na tle pozostałej części gamy. Czy były jakieś inne różnice w ramach modelu AE86? Odpowiedź brzmi: tak, i to całkiem spore. Pierwszą cechą jest nadwozie – słynna AE86 z serialu Initial D była klasycznym, trzydrzwiowym liftbackiem, a więc klapa unosiła się razem z szybą. Istniała też wersja w nadwoziu dwudrzwiowego sedana, w dzisiejszych czasach łatwiejsza do znalezienia na rynku wtórnym. Różnice na tym się jednak nie kończą. Inną cechą AE86 był jej pas przedni. Mowa tu o wersji zwanej Toyota Corolla Levin (prostokątne, klasyczne lampy) oraz Toyota Sprinter Trueno, z wysuwanymi lampami – to ta najbardziej kultowa. 

Miłośnicy anime spopularyzowali ten model tak bardzo, że w dzisiejszych czasach osiąga on naprawdę niebotyczne sumy na rynku wtórnym. Inną przyczyną sławy AE86, stanowiącą też esencję serialu Initial D, były idealne predyspozycje do driftu i szybkiej jazdy: napęd na tył, lekkie nadwozie i mocny silnik 4A gwarantowały szybkie pokonywanie górskich serpentyn. To właśnie te dwie grupy – miłośnicy anime oraz kierowcy wyczynowi – wypromowali ten model Toyoty.

Levin czy Trueno? Liftback czy sedan?

Pomimo wielu wersji nadwozia, znalezienie w dzisiejszych czasach jakiejkolwiek odmiany Corolli AE86 jest bardzo trudne. Ceny już wiele lat temu poszybowały do poziomu aut typowo kolekcjonerskich, a właściciele już dawno nie podróżują nimi jak ,,zwykłym autem”, przewożąc je lawetą od zlotu do zlotu. To obiekt kultu i pożądania, podobnie jak Lamborghini, Porsche czy Ferrari.