Ostatnio media donosiły o planowanym wprowadzeniu nowego podatku od aut używanych, który ma obowiązywać od stycznia 2024 roku. Według danych Urzędu Statystycznego na rok 2021, aż 37% samochodów zarejestrowanych w Polsce ma 10-20 lat, a ponad 41% ma więcej niż 20 lat. Nowy podatek, określany mianem „ekologicznego”, ma dotknąć prawie 100% właścicieli pojazdów w Polsce.

Podatek od pojazdów spalinowych

Od ponad dwóch dekad Polska miała kilka prób wprowadzenia podatku od aut używanych, ale żadna z nich nie zakończyła się sukcesem. Podobny podatek istnieje już w innych krajach europejskich i jest standardową opłatą, którą muszą ponosić właściciele starszych aut. Polska, będąc członkiem Unii Europejskiej, zobowiązana jest dostosowywać swoje prawo do unijnych norm i standardów, zwłaszcza w kontekście rosnącego zanieczyszczenia środowiska.

Cel podatku i plan odbudowy

Zgodnie z Krajowym Planem Odbudowy do 2024 roku, Polska zobowiązana jest wprowadzić opłatę rejestracyjną od posiadania pojazdów związanych z emisjami, a do 2026 roku podatek od posiadania pojazdów związanych z emisjami. Te opłaty mają stymulować konsumentów do zakupu pojazdów, które mniej zanieczyszczają środowisko. Dochody z tych opłat mają być przeznaczone na ograniczenie negatywnych efektów zewnętrznych transportu oraz rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego.

Kryteria wyliczania podatku

Mimo zbliżającego się terminu wprowadzenia opłat od samochodów, nieznane są jeszcze dokładne orientacyjne wartości. Przy obliczaniu podatku będą brane pod uwagę różne kryteria, takie jak rok produkcji samochodu, normy emisji spalin (norma Euro), emisja dwutlenku węgla (CO2), oraz emisja tlenków azotu (NOx).

Wpływ na rynek samochodów używanych

Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że zarejestrowanych jest jedynie około 100 tys. pojazdów elektrycznych i hybrydowych na 19,5 mln samochodów osobowych w Polsce. To oznacza, że niemal 100% właścicieli samochodów w Polsce zostanie obciążonych nowym podatkiem. Mimo że podatek od aut używanych negatywnie wpłynie na rynek starych aut, może również skłonić klientów do poszukiwania nowszych, sprawdzonych technicznie pojazdów. Na przykład, na platformie bidcar.pl dostępne są samochody nie starsze niż 20 lat, a licytując je poprzez aukcję, można mieć pewność, że wszystkie parametry i dane są rzetelnie sprawdzone.

Podsumowanie

Zakup samochodu, zarówno używanego, jak i nowego, to znaczny wydatek, dlatego ważne jest, aby podejść do tej decyzji świadomie. Oczekiwane wprowadzenie nowego podatku od aut używanych może zmienić dynamikę rynku samochodów w Polsce. Warto monitorować rozwijające się informacje na temat wysokości podatku i kryteriów jego naliczania, aby właściwie ocenić, jakie będą konsekwencje finansowe dla właścicieli samochodów używanych.

Pamiętajmy również, że podatek ten ma na celu stymulowanie rynku pojazdów o niższych emisjach, co może skłonić konsumentów do rozważenia bardziej ekologicznych opcji. Warto być świadomym tych zmian i dostosować się do nich, aby podjąć najlepszą decyzję związana z zakupem pojazdu.