Bestsellerowy Ford Mustang Mach-E w wersji z napędem na tylną oś, wyposażony w akumulator, który może zmagazynować 91 kWh energii elektrycznej, w optymalnych warunkach zarówno atmosferycznych, jak również jazdy zapewnia zasięg do aż 600 km1 (zgodnie z protokołem WLTP). Oto 7 prostych i sprawdzonych patentów na to, aby zimą zasięg elektrycznego SUV-a był równie imponujący.
- Dzięki aplikacji Ford Pass wnętrze Mustanga Mach-E można nagrzać do zadanej temperatury i na określoną godzinę także podczas ładowania akumulatora – wówczas energia potrzebna do ogrzania samochodu pochodzi z sieci, a nie z „baterii”.
- Po rozpoczęciu jazdy lepiej jest korzystać z podgrzewania foteli i kierownicy niż z klimatyzacji, która „pożera” znacznie więcej energii elektrycznej.
- Mustang Mach-E seryjnie jest wyposażony w system One Pedal Drive, który umożliwia kontrolowanie jazdy przy użyciu tylko pedału przyspieszenia – system ten wykorzystuje hamowanie z maksymalnym odzyskiem energii, która z powrotem trafia do akumulatora.
- Częste sprawdzanie i korekta ciśnienia powietrza w oponach, które zależy od temperatury otoczenia, pozwolą uniknąć jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza w oponach, powodującym wzrost oporu ich toczenia, co przekłada się na wzrost zużycia energii.
- Nagrzewaj wnętrze samochodu przed jazdą, najlepiej podczas ładowania.
Dzięki aplikacji Ford Pass wnętrze Mustanga Mach-E można nagrzać do zadanej temperatury i na określoną godzinę także podczas ładowania akumulatora – wówczas energia potrzebna do ogrzania samochodu pochodzi z sieci, a nie z „baterii”. Bardzo ważny jest przy tym fakt, że nagrzewa się także akumulator, który od rozpoczęcia jazdy pracuje z optymalną temperaturą.
- Podgrzewaj fotel i kierownicę zamiast używać klimatyzacji.
Po rozpoczęciu jazdy w ciepłym wnętrzu Mustanga Mach-E lepiej jest korzystać z podgrzewania fotela i kierownicy niż z klimatyzacji, która zużywa znacznie więcej energii elektrycznej.
- Od pierwszych metrów jazdy korzystaj z funkcji One Pedal Drive.
Seryjne wyposażenie Mustanga Mach-E obejmuje system One Pedal Drive. Umożliwia on kontrolowanie jazdy – zarówno przyspieszanie, jak i wytracanie prędkości – przy użyciu tylko pedału przyspieszenia. System One Pedal Drive wykorzystuje hamowanie z użyciem maksymalnego odzysku energii. Każde odjęcie „gazu” przekłada się wtedy na wyprodukowanie porcji energii, która trafia do akumulatora bez podłączania go do ładowarki.
- Podróżuj płynnie i w najbardziej oszczędnym trybie jazdy – Whisper.
Podróż w najbardziej oszczędnym trybie jazdy – Whisper – nie musi być ani nudna, ani wolna. Staraj się przewidywać sytuację na drodze i jechać tak, aby Mustang Mach-E poruszał się jak najbardziej płynnie, tzn. unikaj gwałtownego przyspieszania i hamowania. Pamiętaj, że opór rośnie do kwadratu prędkości – zwiększenie prędkości dwukrotnie powoduje, że opór rośnie czterokrotnie, co wymaga dostarczenia do silnika znacznie więcej energii elektrycznej.
- Zdaj się na elektronikę.
Jak najczęściej korzystaj z aktywnego tempomatu oraz wszelkich innych ułatwień i podpowiedzi, które daje Mustang Mach-E. Trasę planuj z użyciem aplikacji Ford Pass i funkcji planowania podróży. Dzięki temu zostanie ona zaplanowana z uwzględnieniem postojów na doładowanie. W czasie wyszukiwania optymalnej trasy do celu podróży system bierze pod uwagę nie tylko aktualny stan naładowania akumulatora, ale również dystans do przejechania. Trasa jest zoptymalizowana pod kątem zasięgu między kolejnymi doładowaniami, wydajności akumulatora, topografii terenu oraz najkrótszego czasu podróży.
- Woź powietrze.
Każdy dodatkowy kilogram w samochodzie wpływa na zwiększenie zapotrzebowania silnika lub silników Mustanga Mach-E na energię elektryczną. Jeśli najważniejszym parametrem podróży ma być zasięg na jednym ładowaniu akumulatora, warto opróżnić bagażnik i kabinę ze wszystkiego, co zbędne. Nie mówiąc o bagażniku na narty czy boksie bagażowym na dachu.
- Utrzymuj zalecane ciśnienie powietrza w oponach.
Częste sprawdzanie i korekta ciśnienia powietrza w oponach, którego poziom zależy od temperatury otoczenia, pozwala uniknąć jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza w oponach, co przekłada się na wzrost oporu ich toczenia. Im większy opór, tym więcej energii elektrycznej silnik musi wyciągnąć z akumulatora, co oznacza mniejszy zasięg. Spadek temperatury na zewnątrz o 10 stopni Celsjusza powoduje zmianę ciśnienia powietrza w oponach o ok. 0,1 bara. Jazda z ciśnieniem powietrza w oponach niższym od nominalnego o 0,4 bara przekłada się na wzrost zapotrzebowania na energię o ok. 5%, a długotrwała może również prowadzić do uszkodzenia wewnętrznej struktury opony.
Samochody z napędem elektrycznym są coraz popularniejsze, stąd bardzo przydatne może okazać się przyswojenie kilku praktycznych wskazówek, jak jeździć elektrykiem zimą, by cieszyć się jego maksymalnym zasięgiem. Część z tych rad jest także istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze, tak więc tym bardziej warto je znać.
1 Zgodnie ze Światową Zharmonizowaną Procedurą Badania Pojazdów Lekkich (WLTP). Przy w pełni naładowanym akumulatorze można osiągnąć zasięg do 610 km (przewidywana wartość docelowa wg WLTP), zależy to od serii i konfiguracji montowanego akumulatora. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu oraz wieku i kondycji akumulatora litowo-jonowego).