Alfa Romeo 4C była jednym z najbardziej oczekiwanych samochodów sportowych. Czy pod względem dynamiki osiągów i prowadzenia konkuruje z Porsche i Lotusem?

Ten sportowy samochód z silnikiem umieszczonym centralnie i tylnym napędem był bez wątpienia jednym z najbardziej oczekiwanych samochodów 2013 roku. Alfa Romeo 4C pomaga marce wprowadzić na rynek nową gamę świeżych modeli głównego nurtu. Cena plasowały ją w połowie drogi między Porsche Cayman a Lotus Exige S.

Alfa Romeo 4C – dane techniczne

Silnik – znany, turbodoładowany, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1742 cm3 z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem – jest o około 22 kg lżejszy niż ten, który można znaleźć w Giulietcie, dzięki nowemu odlewanemu aluminiowemu blokowi w miejsce zwykłego żeliwnego elementu. Dostrojony, aby zapewnić szczytową moc 237 KM przy 6000 obr./min i potężny moment obrotowy 258 lb ft między 2200 a 4250 obr./min, zamienia najwyższej klasy musowanie na dostępność w niskim i średnim zakresie.

Z zamontowanym opcjonalnym układem wydechowym Race Pack jest zaskakująco głośny, emitując mocny dźwięk, który składa się z dwóch części Fiata 500 Abarth EsseEsse i jednej części Ferrari 458 Italia przy obrotach poniżej stratosfery. Jest dopasowany do sześciobiegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów TCT Alfy.

Z pomocą Launch Control, Alfa 4C katapultuje się od 0 do 100 w mniej niż 4,5 sekundy i osiągnie prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczoną elektronicznie). To naprawde wspaniałe osiągi jak na samochód sportowy z silnikiem poniżej 2 litrów i ceną na tym poziomie.

Główną technologią Alfy 4C jest jednak kadłub z włókna węglowego, który nie tylko dodaje lekkości (waży zaledwie 52 kg, przyczyniając się do masy własnej 895 kg na sucho), ale także poczucie premium, gdy drzwi otwierają się, ukazując błyszczące wykończenie o splocie węglowym na progach.

2015 Alfa Romeo 4C Spider

Alfa Romeo 4C – Prowadzenie

Jeśli chodzi o sam wygląd, myślę, że wszyscy jesteśmy zgodni, że 4C jest zwycięzcą – możesz zaparkować go obok prawie wszystkiego, a ludzie i tak bedą się oglądać i zaczepiać pytając co to za auto. Otwórz drzwi, wpadnij do środka i podziwiaj szeroki splot karbonowej wanny. To bardzo przypomina wsiadanie do wczesnej Elise (z założonym dachem), z wyjątkiem tego, że całe nagie aluminium zostało zastąpione nagim włóknem węglowym. Instrumenty sterujące są prawdziwą mieszanką: pedały wyglądają i działają świetnie, ale kierownica jest niezręczna, masywna, a manetki zmiany biegów są elastyczne i tanie. Jednak nawet jeśli wiadomo, gdzie zaoszczędzono pieniądze, nadal wydaje się, że jest to bardzo wyjątkowy samochód… dopóki nie uruchomisz silnika.

Czterocylindrowy turbodoładowany silnik o pojemności 1742 cm3 brzmi po prostu nie na miejscu w Alfie. Nie chodzi o to, że czterocylindrowy silnik sam w sobie jest złym pomysłem, po prostu kiedy po raz pierwszy przekręcisz kluczyk, brzmi, jakby został przeniesiony z taniego hatchbacka z lat 80-tych. Przy 237 KM silnik ma wystarczającą dynamike do napędzania superlekkiej małej Alfy.

Alfa Romeo 4C – wnętrze

Kabina 4C to powrót do prostszych czasów, zanim powszechne były elementy rozpraszające, takie jak ekrany informacyjno-rozrywkowe i odtwarzacze audio Bluetooth. To wszystko jest dość romantyczne w stylu vintage roadster. Po zajęciu miejsca w fotelu kierowcy kameralna kabina wydaje się otaczać Cię, a wszystkie elementy sterujące są w zasięgu ręki. Nie planuj też zakupów w 4C, ponieważ dostępna przestrzeń ładunkowa ledwo wystarcza na plecak. Boxster jest znacznie bardziej cywilizowaną opcją, ale to, czego Alfie brakuje w wyrafinowaniu, nadrabia wyjątkowością i stylem.


Alfa Romeo 4C Spider

Alfa Romeo 4C Spider to hardkorowy dwumiejscowy samochód sportowy z otwartym dachem, który skupia się na wrażeniach z jazdy i pod tym względem konkuruje z takimi samochodami, jak Lotus Elise. Ale głownie konkuruje o uczucia kupujących z bardziej konwencjonalnymi roadsterami, takimi jak Porsche Boxster i Audi TT. Produkowany od 2015 roku czyli dwa lata po wersji coupe. Produkcja trwała aż do 2021 roku i finalnej wersji 33 Stradale Tributo.

Alfa Romeo słynie z produkcji niewiarygodnie ładnych samochodów i nie będzie wątpliwości, że 4C łączy w sobie każdą uncję tradycyjnej ekstrawagancji i artyzmu firmy. Wszystko skupia się wokół charakterystycznego dla Alfy trójkątnego nosa, ale każda powierzchnia samochodu ma różnorodne krzywizny i kontury, które doskonale uzupełniają przysadzistą, nisko zawieszoną sylwetkę samochodu. Prawdopodobnie wygląda bardziej efektownie i dramatycznie niż prawie każdy rywal, a na pewno będzie o wiele mniej powszechne. Dla wielu kupujących będzie to najważniejsza rzecz.
alfa romeo 4c competizione