W roku 1974 z linii produkcyjnych zjechał pierwszy Volkswagen Golf, zastępując model Garbus, który dominował na rynku przez kilka dziesięcioleci. Ten nowy model błyskawicznie ustanowił standardy dla kompaktowych samochodów. Volkswagen zdecydował się porzucić tradycyjny, znany z Garbusa, układ napędowy z chłodzonym powietrzem silnikiem umieszczonym z tyłu oraz napędem na tylne koła. 50 lat temu na rynku pojawił się przednionapędowy Golf I z silnikiem chłodzonym cieczą.

Samochód w wersji hatchback był produkowany w Europie Zachodniej przez blisko dziesięć lat – aż do 1983 roku, natomiast model kabriolet był dostępny od 1979 do 1993 roku. Golf natychmiast zyskał uznanie klientów – milionowy egzemplarz został wyprodukowany zaledwie dwa lata po rozpoczęciu produkcji.

Historia pierwszej generacji Golfa rozpoczęła się jeszcze w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Pod koniec tej dekady, Volkswagen zdecydował się zastąpić wysłużonego Garbusa nowoczesnym, mniejszym pojazdem. Nowy model miał montowany poprzecznie silnik umieszczony z przodu oraz przedni napęd, co zaowocowało narodzinami jednego z najpopularniejszych samochodów wszech czasów – Golfa. Projekt został zrealizowany przez studio Ital Design, a głównym projektantem był renomowany Giorgetto Giugiaro. Produkcja rozpoczęła się w marcu 1974 roku, z taśm produkcyjnych zjeżdżały modele Golf w wersji hatchback 3- i 5-drzwiowej. W 1976 roku wprowadzono na rynek wariant GTI, a w 1979 roku zaczęto produkować Golf Cabriolet. Przez prawie dziesięć lat produkcji, z linii montażowej zeszło niemal 7 milionów egzemplarzy tego modelu, który cieszył się dużą popularnością wśród klientów.

Golf – najbardziej udany europejski samochód, obchodził niedawno 50. rocznicę.

Produkcja przyszłego bestsellera rozpoczęła się w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu 29 marca 1974 roku. Nikt wówczas w Volkswagenie nie przypuszczał, że następca legendarnego Garbusa osiągnie sprzedaż ponad 37 milionów sztuk na całym świecie. Od momentu rozpoczęcia produkcji pół wieku temu, co 41 sekund gdzieś na świecie składane jest nowe zamówienie na Golfa – co średnio przekłada się na około 750 000 pojazdów rocznie.

Volkswagen Golf pojawił się w salonach w maju 1974 roku. W miejsce, które przez dziesięciolecia było zdominowane przez Garbusa oraz modele z nim spokrewnione, z silnikiem umieszczonym z tyłu i napędem na tylne koła, wkroczyła nowa era: silnik zamontowany poprzecznie z przodu i napęd na przednie koła. Ścieżkę dla Golfa przetarły wcześniej wprowadzone na rynek modele Scirocco i Passat. Wraz z pojawieniem się Golfa, klasa samochodów kompaktowych szybko zyskała miano „klasy Golfa”. Podobne rozwiązania techniczne wcześniej zastosowano w modelach Scirocco i Passacie, a pierwszym Volkswagenem z przednim napędem był model K70, zaprojektowany przez inżynierów przejętej przez koncern z Wolfsburga marki NSU.

Volkswagen wiązał z nowym modelem ogromne nadzieje, jednak przed Golfem, który otrzymał wewnętrzne oznaczenie Typ 17, stało niełatwe zadanie – musiał zmierzyć się z legendą Garbusa, który przez 30 lat produkcji znalazł ponad 14 milionów nabywców. Okazało się jednak, że decyzja o zmianie była trafiona – w niewiele ponad 2 lata od uruchomienia produkcji w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu z taśmy zjechał milionowy egzemplarz Golfa I. Jeszcze w 1974 roku wprowadzono wersję z kierownicą po prawej stronie, przeznaczoną na rynek brytyjski, a rok później rozpoczął się eksport do Japonii. Nowoczesna koncepcja napędu, uniwersalne nadwozie z dużą tylną klapą oraz składanym oparciem tylnej kanapy przekonały klientów na całym świecie. Także design autorstwa Giorgetto Giugiaro okazał się strzałem w dziesiątkę. Przez 10 lat produkcji w Europie Zachodniej powstało niemal 7 mln egzemplarzy Golfa pierwszej generacji (wliczając modele spokrewnione, takie jak Caddy i Jetta).

Początkowo auto było oferowane z dwoma silnikami do wyboru – 1,1 i 1,5 litra o mocy odpowiednio 50 i 70 KM. Później gama silników była systematycznie poszerzana i modernizowana. Pojawiły się jednostki 1.3 o mocy 60 KM, a także 1.5 i 1.6 o mocy 75 i 85 KM, a ukoronowaniem gamy silników dostępnych w Golfie pierwszej generacji była benzynowa jednostka 1.8 o mocy 112 KM, stosowana w odmianie GTI po modernizacji. W 1976 roku w ofercie znalazł się Golf z silnikiem wysokoprężnym – 1.5 50 KM, a cztery lata później zastąpiono go odmianą 1.6 54 KM. W 1982 roku zadebiutował Golf GTD, z turbodoładowanym silnikiem Diesla o mocy 70 KM.

W 1974 roku Volkswagen tak opisywał nowy model: „Golf oferuje maksymalną przestrzeń użytkową i wysoki poziom bezpieczeństwa. Jest skoncentrowany na praktyczności. Nisko poprowadzona dolna linia okien sprawia, że samochód wygląda nowocześnie, a opadająca linia maski zapewnia doskonałą widoczność. Tylna klapa z dużą szybą ułatwia cofanie.” I tak jest do dziś.

Podobnie jak wszystkie kolejne Golfy, pierwsza generacja była efektem postępu technicznego i trendów motoryzacyjnych danej epoki. A jeśli komuś nie wystarczało 50 czy 70 KM w pierwszym Golfie od 1976 roku była rada i na to. Właśnie wtedy w salonach pojawił się Golf GTI, jeden z pierwszych jak byśmy to dziś powiedzieli hot hatchy, a literki GTI stały się swojego rodzaju symbolem usportowionego auta kompaktowego. Auto miało pod maską 1,6-litrowy silnik o mocy 110 KM, który zapewniał lekkiemu Golfowi świetne osiągi – przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało 8,8 s, a prędkość maksymalna wynosiła 182 km/h. Auto było produkowane wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem, a jego popularność zaskoczyła także dziewięcioosobowy zespół projektantów, który stworzył usportowionego Golfa. Przez siedem lat, do 1982 roku wyprodukowano niemal 462 tysiące egzemplarzy, podczas gdy początkowo zakładano zaledwie 5000 (liczba nieprzypadkowa, to wymóg, by auto mogło otrzymać homologację do motorsportu). Auto wyróżniało się nie tylko mocą, właśnie w pierwszym Golfie GTI zastosowano mającą dziś status kultowej gałkę zmiany biegów w kształcie piłki golfowej i tapicerkę w kratkę. Do wyposażenia należały także sportowa, trójramienna kierownica i obrotomierz. Z zewnątrz 110-konnego Golfa GTI można było rozpoznać m.in. po czarnych nakładkach na błotnikach, czarnym obramowaniu tylnej szyby i czerwonemu paskowi wokół osłony chłodnicy.

Na tym nie koniec – w 1979 roku gamę poszerzono o wersję ze składanym dachem, tak narodził się Golf Cabriolet. Był on przez pewien czas najlepiej sprzedającym się samochodem z otwartym nadwoziem na świecie.

„Golf jest sercem naszej marki. Jest synonimem postępu i rozwoju technologicznego jak żaden inny samochód. Właśnie w Golfie rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo stały się dostępne dla milionów kierowców. To ukształtowało całe pokolenia” – mówił o najpopularniejszym z Volkswagenów Ralf Brandstätter, były dyrektor operacyjny Volkswagena. „Przez osiem generacji Golf przyczynił się również do rozwoju Volkswagena jako marki i Grupy w jednego z najważniejszych producentów samochodów na świecie” – dodał Brandstätter.

Jako jeden z niewielu kompaktowych modeli na światowym rynku, Golf jest i pozostanie w przyszłości filarem linii produktowej marki Volkswagen i zapewni decydujący impuls dla przyszłości mobilności między innymi dzięki najnowocześniejszym układom napędowym i zaawansowanym systemom wspomagającym kierowcę.

Dane techniczne Volkswagena Golfa I z 1974 r.

Nadwozie: trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, długość 3705 mm, szerokość 1610 mm, wysokość 1390 mm, rozstaw osi 2400 mm, masa własna 750-805 kg Wnętrze: pięcioosobowe, składana tylna kanapa, bagażnik o pojemności 300 l Silnik: benzynowy, czterocylindrowy, o poj. 1,1 l o mocy 50 KM lub 1,5 l o mocy 70 KM Napęd: na przednie koła, czterobiegowa manualna skrzynia biegów, opcjonalnie trzybiegowa automatyczna skrzynia biegów Prędkość maksymalna: 140 km/h (50 KM, skrzynia manualna), 160 km/h (70 KM, skrzynia manualna) Dostępne wersje: Golf/Golf L (1.1 50 KM), Golf S/Golf LS (70 KM)

Historia Volkswagena Golfa I:

1974 Debiut Golfa I

1975 Wprowadzono niewielkie zmiany w nadwoziu, z tyłu znika przetłoczenie między lampami, zwane jaskółczym ogonem (swallowtail lub Schwalbenschwanz)

1976 W marcu z taśmy zjechał 500-tysięczny egzemplarz, a w październiku – milionowy Premiera odmiany GTI Prezentacja wersji z silnikiem wysokoprężnym

1978 W czerwcu zjechał z taśmy dwumilionowy egzemplarz W lipcu debiutuje amerykańska wersja – Rabbit

1979 Z taśmy zjechał trzymilionowy Golf Debiutuje Golf Cabriolet Premiera dostawczego auta na bazie Golfa – Caddy i trójbryłowej odmiany – Jetta Modernizacja Debiut pięciobiegowej skrzyni

1982 W lutym zjeżdża z taśmy pięciomilionowy Golf Debiutuje Golf z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym (GTD)

1983 Zakończenie produkcji pierwszej generacji w Europie Zachodniej Przez 10 lat wyprodukowano 6,99 mln egzemplarzy