Jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w każdym pojeździe spalinowym jest olej silnikowy. Jego zadaniem jest zmniejszenie tarcia w silniku, uszczelnienie tłoków i pierścieni, minimalizacja drgań powstałych na skutek jazdy, a także ochrona przed korozją. Dlatego tak ważne jest, aby regularnie sprawdzać jego poziom i w razie konieczności uzupełniać, gdyż tylko wtedy na dłużej uda się zachować odpowiednie parametry układu napędowego. Oleje silnikowe są jednak dostępne w wielu wariantach. Które z nich wybrać?

Funkcja oleju w każdym pojeździe

Mianem oleju silnikowego nazywamy smar, którego płynna konsystencja ma za zadanie zabezpieczyć komponenty napędu przed zatarciem. Jego lepka formuła przylega do takich elementów, jak tłoki, cylindry, pierścienie czy łożyska, zapewniając jej bezawaryjną pracę. Film olejowy zmniejsza drgania, chroni przed korozją, a także zabezpiecza przed przegrzaniem się. To dzięki niemu każdy pojazd spalinowy może funkcjonować bez zastrzeżeń.

Jaki olej silnikowy wybrać? Czy każdy się nadaje?

Rola oleju silnikowego jest nieoceniona. Dlatego tak istotne jest, aby przy jego zakupie zwrócić uwagę na posiadane przez niego parametry. Tym bardziej że wybór na rynku jest ogromny, co w znacznej mierze utrudnia – zwłaszcza niewprawionym fanom motoryzacji – podjęcie odpowiedniej decyzji. Klasyfikacja olejów obejmuje ich podział na grupy, ze względu na posiadaną formułę. Wyróżniamy:

  • Oleje syntetyczne przeznaczone do pracy w wyższych temperaturach i większych naciskach. Ich atutem są dobre parametry, które gwarantują nie tylko należytą ochronę silnika, ale również mają wpływ na lepszą wydajność paliwa. Nie odkładają się na komponentach układu napędowego.
  • Oleje półsyntetyczne stanowią pośrednie rozwiązanie dla olejów syntetycznych, a mineralnych. Wyróżniają się dość dobrymi parametrami oraz przystępną ceną. W sposób szczególny zalecane są do starszych aut (nie sprawdzą się w nowoczesnych silnikach) oraz tych z dużymi przebiegami.
  • Oleje mineralne, których jedyną zaletą jest niski koszt zakupu. Nie są polecane przez mechaników, głównie z powodu słabych osiągów.

Oleje silnikowe i ich podział ze względu na jakość

Jeśli chodzi o jakość, oleje silnikowe możemy podzielić według kilku systemów. Jednak najbardziej czytelna jest klasyfikacja ACEA, która uwzględnia następujące kategorie:

  • (A) dla silników benzynowych,
  • (B) dla silników Diesla,
  • (C) dla silników z filtrem DPF,
  • (D) dla aut ciężarowych

Po literze producenci umieszczają cyfrę od 1 do 5. Im wyższa, tym lepsza jakość oleju.

Podział olejów silnikowych ze względu na lepkość

Inna klasyfikacja dzieli oleje silnikowe ze względu na lepkość, czyli grubość filmu olejowego, jaki tworzy na komponentach napędu. Stanowi kombinację cyfr rozdzielonych literą, gdzie pierwsza wartość oznacza możliwość stosowania w niskich temperaturach, a druga w wysokich. Istnieje 6 oznaczeń:

  • 0W przeznaczony do pracy w temperaturze -35°C,
  • 5W w -30°C,
  • 10W w -25°C,
  • 15W w -20°C,
  • 20W w -15°C,
  • 25W w -10°C.

Druga liczba jest określeniem gęstości oleju. Im wyższa, tym grubszy film tworzy na komponentach, przez co sprawdza się w wysokich temperaturach. Klasyfikacja obejmuje 8 oznaczeń: 8, 12,16, 20, 30, 40, 50 i 60.

Rodzaj oleju silnikowego jest ściśle uzależniony od pojazdu i warunków atmosferycznych. Informacji na temat doboru właściwego można szukać w książce serwisowej, u mechanika lub sklepie motoryzacyjnym.