Dwie ikony terenowej jazdy ¬– Bronco i Raptor – łączą siły, aby stawić czoła jeszcze większym wyzwaniom. Debiutujący nowy Ford Bronco Raptor zapewnia niezwykłe możliwości jazdy w terenie i został stworzony z myślą zarówno o wyścigach po pustyni, jak i o pełzaniu po głazach.
- Nowy Ford Bronco Raptor, zaprojektowany i skonstruowany przez dział Ford Performance jako pierwszy na świecie SUV inspirowany wyścigami Ultra4, jest zdolny do pokonywania pustynnych wydm z autostradową prędkością i pełzania po skałach jak podczas rajdów Baja.
- Bronco Raptor łączy ekstremalne możliwości i trwałość aut typu Built Wild z mocnym, trzylitrowym silnikiem EcoBoost z dwoma turbosprężarkami, który osiąga moc ponad 400 KM*, wyczynowym zawieszeniem Raptor HOSS 4.0, zamkniętą ramą wykonaną ze stali o wysokiej wytrzymałości oraz standardowymi 37-calowymi oponami terenowymi.
- Bronco Raptor – z nadwoziem o 25 cm szerszym niż podstawowej czterodrzwiowej wersji – zapewnia pewne i szybkie pokonywanie zakrętów oraz odzwierciedla ekstremalny projekt auta typu Built Wild elementami we wnętrzu i na zewnątrz inspirowanymi wyścigami, które są charakterystycznymi dla modeli z rodziny Raptor.
Bronco Raptor, najnowszy członek rodziny Bronco znanej z SUV-ów typu Built Wild, debiutuje jako najmocniejszy w historii Bronco dopuszczony do ruchu ulicznego i pierwszy na świecie SUV inspirowany wyścigami Ultra4. Dział Ford Performance – ten sam, który odpowiada za możliwości F-150 Raptor – zaprojektował i skonstruował Bronco w wersji Raptor jako samochód dla miłośników jazdy w terenie.
Bronco Raptor jest wyposażony w najnowsze technologie i osprzęt, pomocne podczas jazdy w terenie. Wyścigi Ultra4 to ekstremalne zawody terenowe obejmujące m.in. słynny wyścig „King of the Hammers” w Johnson Valley w Kalifornii, podczas którego 3 lutego zostanie zaprezentowany Bronco Raptor. Ford i Bronco będą oficjalnymi partnerami wyścigów Ultra4.
Ford, wraz z dodaniem do oferty Bronco Raptor, rozszerza serię samochodów terenowych o wysokich osiągach z rodziny Raptor, która obejmuje modele F-150 Raptor (w Ameryce Północnej) oraz Ranger Raptor (na świecie).
– Raptor to topowa wersja naszych off-roadowych modeli, z designem i elementami sprawdzonymi w wyścigach, których nie oferuje żaden inny producent – powiedział Jim Farley, dyrektor generalny Ford Motor Company. – Tylko Ford mógł stworzyć Bronco Raptor – dodaje.
Poza rodziną Raptor, Ford oferuje szeroką gamę samochodów o wysokich osiągach do jazdy zarówno po drogach, jak i w terenie – od Mustanga Shelby GT500, najmocniejszego Mustanga w wersji drogowej, przez gamę modeli i SUV-ów z serii ST, po wytrzymałe i przygotowane do pracy w najcięższych warunkach modele z serii F i Ranger, które należą do rodziny Tremor.
Ford Performance – dostawca aut o ekstremalnych możliwościach i trwałości Built Wild
Podczas prac związanych z opracowaniem pierwszego na świecie SUV-a inspirowanego wyścigami Ultra4, dział Ford Performance ustawił poprzeczkę bardzo wysoko. Bronco Raptor musi być jeszcze szybszy i zapewniać większe możliwości do jazdy w terenie oraz zwinność i zwrotność niż seryjny Bronco.
– Musieliśmy skonstruować Bronco w wersji Raptor – to nasz najlepszy samochód dla entuzjastów jazdy w terenie, którzy sporo wymagają – powiedział Carl Widmann, główny inżynier Ford Performance. – Podobnie jak ciężarówki przygotowane do pustynnych wyścigów Ultra4, także Bronco Raptor potrafi pokonywać piaszczyste wydmy z prędkością autostradową i jest wyposażony w wyczynowe – technologię i osprzęt terenowy.
Zaczynając od ramy podwozia Bronco, inżynierowie Ford Performance wiedzieli, że potrzebują jej w wersji dostosowanej do możliwości Raptora. Zwiększono skok zawieszenia i rozstaw kół, które zapewniają większą stabilność podczas szybkiego pokonywania pustynnych bezdroży. Nadwozie Raptora to zamknięta rama ze stali o wysokiej wytrzymałości z nowymi, wyczynowymi amortyzatorami, które zwiększają skok kół. Wytrzymałe osłony i płyty poślizgowe zapewniają ochronę układu napędowego od przedniego zderzaka, przez silnik, aż po skrzynię biegów i przekładnię rozdzielczą. W górnej części nadwozia, poprzeczka między słupkami B i wzmocnienie słupków C gwarantują ponad 50-procentowy wzrost sztywności nadwozia na skręcanie w stosunku do sztywności nadwozia seryjnego czterodrzwiowego Bronco.
Wyczynowe osie – opracowane przez Ford Performance i stosowane również w wyścigowej wersji Bronco Desert Racer – to kolejny element zainspirowany samochodami z wyścigów Ultra4. Tylną oś zastąpiono półpływającą osią Dana 50 Heavy-Duty AdvanTEK z kołem koronowym o średnicy 235 milimetrów. Z przodu znajduje się oś Dana 44 AdvanTEK, w skład której wchodzą wzmocnione półosie z kołem koronowym o średnicy 210 milimetrów. Wzmocnione osie z przodu i z tyłu zwiększają rozstaw kół o niemal 22 cm (do 187 cm) w porównaniu z rozstawem kół seryjnego Bronco, co zapewnia doskonałą stabilność nadwozia. Wzmocnione przednie i tylne półosie napędowe przenoszą większy moment obrotowy. Prześwit Bronco w wersji Raptor wynosi aż 33 cm, o 12 cm więcej niż podstawowego czterodrzwiowego modelu.
Zaawansowany układ przeniesienia napędu na cztery koła z trzema trybami pracy wyposażono w sprzęgło o większej wydajności, które potrafi sprostać wymaganiom zawodów na pustyni. Ulepszona skrzynia rozdzielcza ma przełożenie 3,06 4×4 LO ze współczynnikiem pełzania wynoszącym do 67,7:1.
Dział Ford Performance współpracował z firmą FOX, aby poprawić wyczynowe zawieszenie typu High-Performance Off-Road Stability Suspension (HOSS), które zapewnia stabilność podczas jazdy w terenie i jest wyposażone w technologię Live Valve. Podobnie jak w przypadku modelu F-150 Raptor, zawieszenie Raptor HOSS 4.0 obejmuje półaktywne amortyzatory FOX 3.1 (o średnicy 3,1 cala, czyli niemal 8 cm), które zostały dostrojone do modelu Bronco Raptor oraz mają zintegrowane zbiorniki oleju z przodu i osobne zbiorniki oleju z tyłu. Czujniki wysokości zawieszenia oraz inne, rozmieszczone na każdym rogu nadwozia setki razy na sekundę monitorują warunki na drodze i odpowiednio dostosowują pracę amortyzatorów.
Specjalne, zaprojektowane przez Ford Performance, przednie i tylne wahacze zapewniają maksymalny skok kół, który z przodu wynosi 33 cm, a z tyłu 35,5 cm, czyli o – odpowiednio – 60% i 40% większy niż w seryjnym Bronco. Pewne właściwości jezdne i wysoką prędkość jazdy pierwszego na świecie SUV-a inspirowanego wyścigami Ultra4 gwarantują seryjne 37-calowe terenowe opony BFGoodrich KO2 (37×12,50 R17 LT), największe dostępne do SUV-ów w Ameryce**. Do wyboru są dwa rodzaje zaprojektowanych przez Ford Performance obręczy kół w rozmiarze 17 x 8,5 cala z blokadą beadlock. Kolejna modernizacja Bronco w wersji Raptor dotyczy układu kierowniczego z elektrycznym wspomaganiem, podobnego jak w modelu F-150 Raptor, w którym zastosowano końcówki drążków kierowniczych o większej średnicy.
Ogromną moc podczas jazdy po pustyni zapewnia Bronco Raptor sprawdzony trzylitrowy silnik EcoBoost z dwoma turbosprężarkami stuningowany przez dział Ford Performance. Bronco Raptor z silnikiem o mocy ponad 400 KM* będzie najmocniejszym w historii Bronco dopuszczonym do ruchu ulicznego, z intercoolerem i układem dolotowym powietrza zaprojektowanymi tak, aby wytrzymały wysokie temperatury powietrza na pustyni.
Zarówno szybką jazdę po pustyni, jak i pełzanie po skałach gwarantuje 10-stopniowa automatyczna przekładnia SelectShift, zestrojona przez dział Ford Performance. Układ wydechowy z dwoma końcówkami, po raz pierwszy w przypadku Bronco wyposażony w aktywne zawory, wykorzystuje rury o niemal równej długości, co zapewnia lepsze brzmienie. Kierowca może zmienić dźwięk układu wydechowego Bronco w wersji Raptor korzystając z jednego z czterech trybów – Normal, Sport, Quiet i Baja.
Bronco Raptor oferuje aż siedem trybów jazdy G.O.A.T. (Goes Over Any Type of Terrain), które ułatwiają poruszanie się w trudnym terenie. Wśród nich są m.in. unikalnie dostrojony tryb Baja, który zmniejsza tzw. turbodziurę, co zapewnia autu maksymalne osiągi podczas szybkiej jazdy po pustyni. Nowością w Bronco jest tryb Tow/Haul, który umożliwia holowanie przyczepy o masie własnej wynoszącej nawet ponad dwie tony (2040 kg), czyli o 450 kg cięższej niż w przypadku modelu podstawowego. Dostępne są również tryby jazdy Trail Control, Trail Turn Assist i Trail One-Pedal Driving.
Ekstremalny design modelu Raptor z elementami aut typu Built Wild
Stylizacja pierwszego w historii Bronco w wersji Raptor łączy elementy charakterystyczne dla modeli z rodziny Raptor z detalami zarezerwowanymi dla aut typu Built Wild.
– Stylizacja Bronco w wersji Raptor, jako najbardziej wyrazistego modelu, jest ekstremalna – powiedział Paul Wraith, szef designu Bronco. – Jest muskularny, ale zachowuje prostotę seryjnego modelu. Detale, które podkreślają jego możliwości, dodano jedynie po to, aby uzyskać wyjątkowe osiągi przy dużych prędkościach.
Charakterystyczny napis „Ford” z przodu rozciąga się przez dwuczęściową, prostokątną osłonę chłodnicy. Specyficzne reflektory LED ze światłami do jazdy dziennej w kolorze bursztynowym, zintegrowane lampami obrysowymi w takim samym kolorze, nawiązują do DNA Raptora i nadają Bronco groźny wygląd. Solidny stalowy przedni zderzak opracowany przez dział Ford Performance jest wyposażony w haki holownicze, zdejmowane zaślepki zwiększające prześwit w terenie, zdejmowane światła przeciwmgielne LED oraz lampy do jazdy w terenie, które zapewniają lepsze oświetlenie drogi.
Pokrywa silnika Bronco w wersji Raptor jest wykonana z połączenia stali i tworzywa, co dało stylistom możliwość lepszego wyrzeźbienia jej muskularnego kształtu. Zintegrowany wylot gorącego powietrza z komory silnika ma kolor Carbon Black, a wyloty powietrza w błotnikach – kolor nadwozia. Logo „Raptor” po lewej i prawej stronie wybrzuszenia pokrywy silnika podkreśla moc jednostki napędowej twin-turbo, która znajduje się pod nią.
Bronco Raptor wykorzystuje opatentowaną modułową konstrukcję nadwozia z elementami charakterystycznymi dla modeli z serii Raptor, które obejmują przednie i tylne błotniki, ich poszerzenia i nakładki na drzwiach. Podobnie jak pokrywa silnika, także błotniki są wykonane z połączenia stali i tworzywa, dzięki czemu są bardziej wyrzeźbione i mają zintegrowane kanały odprowadzające ciepło, co poprawia chłodzenie silnika. Identycznie wykonano tylne błotniki, które również podkreślają muskularny wygląd Bronco w wersji Raptor. Razem z nakładkami na nadkolach Bronco Raptor jest o 25 centymetrów szerszy niż model standardowy. Wykonane z mocnego materiału i zdejmowane płyty poślizgowe zwiększają zdolność auta do pełzania po skałach.
Dostępny jest pakiet naklejek, które podkreślają charakter Bronco w wersji Raptor i obejmują grafikę rozprysków na bokach nadwozia, z tyłu oraz na pokrywie silnika. Wykorzystują one wzór zachodzących na siebie, trapezoidalnych figur. Oferowane kolory nadwozia to: Hot Pepper Red Metallic, Velocity Blue Metallic, Eruption Green Metallic, Shadow Black, Iconic Silver Metallic, Area 51, Cactus Grey, Cyber Orange Metallic Tri-Coat, Oxford White oraz specjalny kolor Ford Performance – Code Orange.
Wyczynowe wnętrze inspirowane samochodami sportowymi
Bronco Raptor ma charakterystyczną deskę rozdzielczą z cyfrowym, 12-calowym zestawem wskaźników. Pozwala on kierowcom wybierać różne sposoby prezentowania informacji, w tym zarezerwowany wyłącznie dla Bronco Raptor, który pokazuje najważniejsze dane – wskazania obrotomierza i wybranego biegu oraz pozwala na dostosowanie pozostałych wyświetlanych wskaźników.
– Wnętrze Bronco w wersji Raptor zaprojektowano w oparciu o to, co wiemy, czego miłośnicy jazdy w terenie potrzebują i chcą w kabinie – powiedział Ryan Olsson, stylista wnętrza. – Od nowego widoku „Performance” na zestawie wskaźników i kierownicy z łopatkami do zmiany biegów oraz przyciskami, które zapewniają szybki dostęp do specyficznych dla Raptora funkcji, po wyczynowe przednie fotele. Bronco Raptor opuszcza fabrykę gotowy do startu.
Podstawowe modele Bronco Raptor są wyposażone w winylowe siedzenia Black Onyx i gumowaną podłogę. W ciemnym wnętrzu znajdują się pomarańczowe akcenty Ford Performance widoczne na pokrętle do zmiany trybów jazdy, otworach wentylacyjnych na desce rozdzielczej, siatkach w drzwiach, szwach na kierownicy oraz logo Bronco na desce rozdzielczej. Nawet przycisk zapłonu silnika podświetla się na pomarańczowy kolor. Uchwyty, kierownicę i dźwignię zmiany biegów zdobią elementy wykonane z włókna węglowego o niskim połysku.
Do wyboru jest wiele opcji wyposażenia, m.in. nowe fotele Black Onyx Neo pokryte zamszem, górna część deski rozdzielczej pokryta winylem, obszyte skórą zewnętrzne podparcia siedzeń i wykończona materiałem podłoga. Gruba i sportowo wyprofilowana kierownica z łopatkami zmiany biegów wykonanymi ze stopu magnezu i błyszczącym czarnym logo „Raptor” na środku nawiązuje do stylistyki Ford Performance. Przednie fotele zaprojektowane przez Ford Performance są unikalne dla Bronco w wersji Raptor i mają mocne boczne podparcie. Pasy bezpieczeństwa w kolorze Code Orange dopełniają stylu Ford Performance.
Bronco Raptor standardowo jest dostarczany z pakietem High, który obejmuje system multimedialny SYNC4 z 12-calowym ekranem dotykowym i ulepszoną funkcją rozpoznawania głosu. Do wyposażenia seryjnego należą również kamery z możliwością oglądania widoku wokół auta. Dla wymagających klientów przygotowano pakiet Lux, który zawiera m.in. system audio B&O z 10 głośnikami oraz aktywny tempomat.
Przyjmowanie zamówień na Bronco w wersji Raptor rozpocznie się w marcu. Większość samochodów z roku modelowego 2022 trafi do osób, które już dokonały rezerwacji. Ford wyśle do nich informację jeszcze w tym miesiącu. Auta zaczną przyjeżdżać do dilerów latem tego roku.