Klasyk w momencie premiery 

Jednym z częściej powtarzanych pytań dotyczących Renault Avantime jest to dotyczące momentu jego wejścia do renomowanej grupy pojazdów klasycznych. Jest ono zadawane niepotrzebnie, bowiem Avantime klasykiem zostało prawdopodobnie jeszcze w 1998, kiedy Renault razem z Matrą podjęły decyzję o zaprojektowaniu samochodu łączącego cechy vana i coupe, będąc przy tym jeszcze dosyć luksusowe. W dzisiejszych czasach niemal na pewno stworzono by Avantime na bazie jakiegoś suva, jednak ówczesne gusta skupiały się niemal wyłącznie na vanach.

Renault Avantime – nietypowe nadwozie czy coś jeszcze?

Głównym punktem zaczepienia podczas każdej dyskusji o Avantime jest jego nietypowe nadwozie, składające się z trojga drzwi zaimplementowanych w nadwoziu będącym ekstrawaganckim pomostem pomiędzy vanem a coupe. Sama bryła nawiązuje do drugiej generacji Renault Megane, lecz podobieństwa zasadniczo na tym się kończą. W środku wspólnym elementem jest co najwyżej… dźwignia zmiany biegów i tym podobne detale. Najładniejsze kombinacje kolorystyczne tapicerki Avantime mają prawo podobać się nawet dziś, ponad dwie dekady po premierze. Długa, elegancko narysowana i mnóstwem schowków. Gdyby przełożyć minimalizm Avantime na dzisiejszy język projektowania wnętrz… nie trzeba by zmieniać nic. Świetnie świadczy to o ponadczasowości idei zaproponowanych przez Francuzów pod koniec XX wieku. 

Co czeka pod maską Avantime?

Silniki obecne w Renault Avantime stanowiły szczytowe dokonania Renault w tamtym okresie. Jednostka 2.0 turbo o mocy 164 KM była mocna i na ówczesne czasy nowatorska – turbosprężarki dopiero zaczynały swoją przygodę w cywilnych pojazdach. Avantime V6 było flagową konfiguracją, zapewniającą wysoki moment obrotowy (maksymalnie 285 Nm) na niemal każdym zakresie obrotów. Ciekawą alternatywą był diesel 2.2 dCi o mocy 150 KM, lecz jednocześnie z imponującym momentem obrotowym, o wartości sięgającej nawet 320 niutonometrów.

Wpływ Avantime na motoryzację

Avantime jest pojazdem wdzięcznym dla motoryzacji, lecz… bezsensownym dla użytkowników. Jest to doskonały ,,halo car”, o którym się bardzo dużo rozmawia, lecz ostatecznie… wybiera się coś mniej ekstrawaganckiego i niepraktycznego. Renault miało nadzieję, że tym alternatywnym wyborem zostanie właśnie model z ich oferty – Scenic, Vel Satis czy Espace. Sztuka ta poniekąd się udawała, a Renault wpisało się do historii motoryzacji złotymi zgłoskami. Avantime jest pojazdem niemal niespotykanym na ulicach, co jeszcze bardziej przyczynia się do utrwalenia jego legendy.