Wypuszczanie nowego produktu na rynek wiąże się z oczywistym ryzykiem jego negatywnego przyjęcia przez konsumentów. Istnieje kilka sposobów na jego zminimalizowanie, a jednym z nich jest wykonywanie testów UX. Podpowiadamy, czym są takie badania i kiedy warto z nich skorzystać.

Czym są testy UX?

Najprościej rzecz ujmując testy UX to zbiór czynności, mających na celu optymalizacje procesu, wprowadzanie nowego produktu na rynek. Pozwalają na obserwacje zachować prawdziwych klientów na stronach internetowych. Badania użyteczności dają możliwość śledzenia takich zachowań jak sposoby zakupu produktów, wyszukiwania informacji lub tego, z jakich urządzeń dokonywana jest rejestracja na witrynie. Opisywany rodzaj testów pozwala na odnalezienie mocnych i słabych stron tworzonego projektu. Ich wykonanie daje szanse na optymalizacje funkcjonalności witryny internetowej, która stanie się jeszcze atrakcyjniejsza dla użytkowników. Jak wiadomo, płynna i intuicyjna obsługa strony www przekłada się na większe zainteresowanie potencjalnych klientów.

Dlaczego warto korzystać z testów UX?

Istnieje wiele powodów, dla których warto skorzystać z nowoczesnej usługi, jaką są badania użyteczności. Dzięki nim użytkownik może odbierać maksymalną ilość wartościowych informacji, które zachęcą go do zakupu danego produktu. Tego rodzaju testy pozwalają na wyszukiwanie problemów, z jakimi mierzą się potencjalni klienci na wybranej witrynie internetowej. Dają możliwość dowiedzenia się, ile czasu zajmuje wykonanie każdego konkretnego zadania i wykonania ewentualnych korekt pozwalających na jego optymalizacje. Opisywane rodzaj badań pozwala ocenić czy konkretny produkt spełnia oczekiwania klientów. W przypadkach, w których są oni niezadowoleni, umożliwia wprowadzenie zmian mających na celu optymalizacje projektu lub działań marketingowych. Testy UX mają pozytywny wpływ na prowadzony biznes, a także na relacje w tworzącym go zespole. Dają szanse tworzenie produktów na miarę oczekiwań bardzo szerokiego grona klientów. Ponadto umożliwiają zrozumienie realnych potrzeb użytkowników, co stanowi klucz do sukcesu każdej działalności.

Kiedy warto postawić na badania użyteczności produktów?

Opisywany rodzaj badań sprawdzi się na każdym etapie tworzenia projektu biznesowego. Co ważne, ich przeprowadzanie nie wymaga posiadania ogromnego budżetu, a zatem jest świetna opcja zarówno dla niewielkich, jak i dużych firm. Badania użyteczności sprawdzą się w trakcie przygotowań do redesignu. Pozwalają sprawdzić, czy jest on rzeczywiście potrzebny, a także sprawdzić, jakie były zalety i wady wcześniejszego designu produktu. Umożliwiają wprowadzanie nowej funkcjonalności sprzedawanych towarów. Takie zmiany powinny być dostosowane do potrzeb użytkowników, a nie tylko do idei osób tworzących dany projekt. Ponadto takie badania sprawdzą się w trakcie realizowania zupełnie nowych rozwiązań. W takich przypadkach testy UX pozwalają określić zapotrzebowania na dany produkt, co pozwala uniknąć ewentualnej nadprodukcji i strat finansowych.