Włoski ekspres 

Fiat Abarth 500 produkowany w fabryce FCA / Stellantis w Tychach dzierży dumne miano najszybszego ,,polskiego” samochodu. Oczywiście nie jest to samochód polski, lecz włoski, jednak składają go ręce polskich pracowników. Nadworny tuner Fiata, Abarth, projektował dla Fiata 500 pakiet usprawnień i modyfikacji, umożliwiających uzyskanie z silnika 1.4 T-Jet niebagatelnej mocy nawet 180 koni mechanicznych. Dla tak małego nadwozia są to olbrzymie wartości.

Fiat Abarth 500 – lekki i mocny

Mocna odmiana modelu 500 zaprezentowana została kilka miesięcy po premierze podstawowego Fiata 500. Od początku zakładano użycie silnika T-Jet 1.4, znanego m.in. z Fiata Punto. Początkowo Abarth legitymował się mocą na poziomie 135 KM, jednak wraz z napływem edycji specjalnych i faceliftingu 500, moc wzrastała. Najpierw do poziomu 160 KM (Abarth 500 esseesse), potem do 180 KM (695 Tributo Ferrari, 50th Anniversary), by w końcu osiągnąć imponujące 200 KM i 930 kg masy w wersji Abarth 500 Assetto Corse. Jak widać, Fiat uwielbia tworzenie przeróżnych edycji specjalnych swoich pojazdów. Do ciekawszych z pewnością należy Fiat 500 Barbie, dedykowany… lalce Barbie.

Co czeka wewnątrz Abartha?

Fiat Abarth 500 jest nastawiony przede wszystkim na doznania z jazdy, jednak warto wspomnieć o szerokiej gamie dodatków dostępnych dla tego wariantu. Dedykowane zegary, kierownica czy wzór tapicerki to wierzchołek góry lodowej. Dostępny jest również większy, 7-calowy ekran infotainment. Jakość wykonania deski rozdzielczej i elementów plastikowych nie należy do najlepszych, jednak cecha ta charakteryzuje niemal wszystkie Fiaty. Miejsca wewnątrz jest – jak można podejrzewać po wyglądzie auta – niewiele. Przestrzeni wystarczy niewielkiej rodzinie z małymi dziećmi.

Przyszłość Abartha

Niestety, kolejny Fiat 500 dostępny jest wyłącznie jako pojazd elektryczny. Z tego względu nowe Abarthy 500 bazują na… starym nadwoziu 500 pierwszej generacji. Jest to sytuacja ciekawa, lecz spotykana od czasu do czasu w motoryzacji. Przykładem są VW Golfy Cabrio, w zależności od generacji, bazujące na poprzednich odsłonach. Obecnie można wyjechać z salonu fabrycznie nowym Abarthem 595 oraz Abarthem 595C. 595C oznacza nadwozie bez dachu, lecz z pozostawionymi słupkami bocznymi. To ciekawe rozwiązanie co roku znajduje sporą liczbę chętnych. Ceny rozpoczynają się od około 90 tysięcy złotych, co z jednej strony nie jest dużą kwotą jak za ten stosunek mocy do masy, jednak należy pamiętać, że Fiat 500 jest autem naprawdę niewielkim.