Osoba, która prowadzi samochód osobowy, jest chroniona przez ten pojazd na bardzo wiele różnych sposobów. Motocyklista wręcz przeciwnie – motocykl nie chroni niemal żadnej części ciała, a podczas wypadku lub upadku osoba prowadząca motocykl spada z niego i jest bezbronna. Bez zabezpieczeń, na przykład w postaci kombinezonu, protektorów, a przede wszystkim bez kasku, motocykliście grozi tragiczny wypadek. Dlaczego zawsze trzeba zakładać kask do jazdy motocyklem?

Co chroni kierowcę, a czego nie ma motocyklista?

Niestety dla motocyklisty, motocykl nie ochroni go w taki sam sposób, w jaki samochód ochroni kierowcę. Osoba sterująca pojazdem osobowym jest zabezpieczana dosyć grubą warstwą blachy, która – w trakcie zderzenia z obiektem – zaczyna się zgniatać jak harmonijka. Gdyby blacha nie była odpowiednio giętka, siła uderzenia nie zostałaby przez nią pochłonięta, więc uderzenie odczułby również kierowca, co mogłoby okazać się dla niego tragiczne.

Tego samego zabezpieczenia nie posiada motocyklista, bo nie odgradza go od świata zewnętrznego warstwa grubej blachy. Jego zabezpieczeniem są buty, kombinezony, protektory i najważniejszy z tego zestawu kask motocyklowy (wysokiej jakości kaski motocyklowe można kupić w Moto-tour.com.pl). Bez tych zabezpieczeń każda część ciała motocyklisty jest narażona na bardzo poważne obrażenia.

Kask motocyklowy ma tutaj znaczenie szczególne, gdyż ochrania głowę motocyklisty. Jej uraz może mieć bardzo poważne konsekwencje. Kierowca samochodu może liczyć na ochronę szyi przez zagłówek, motocyklista musi założyć kask. Kierowca w razie wypadku nie wypadnie przez szybę i nie uderzy na przykład w drzewo, bo w fotelu przytrzymają go pasy bezpieczeństwa. Motocyklista pasów nie ma, a w razie wypadku często może wypaść z motocykla i uderzyć głową w twardy lub bardzo ostry obiekt. Bez kasku obrażenia mogą okazać się śmiertelne. Kierowca dodatkowo jest chroniony przed uderzeniem głową w kierownicę przez poduszki powietrzne.

Jaki powinien być bezpieczny kask motocyklowy?

Każdy egzemplarz dopuszczony do sprzedaży posiada specjalny atest bezpieczeństwa, który jest poświadczeniem efektywności kasku motocyklowego. Atest to dowód na przejście odpowiednich testów bezpieczeństwa przez dany model kasku i potwierdzenie, że spełnia wymagania wyśrubowanych norm bezpieczeństwa.

Skorupa dobrego kasku będzie wykonana z wytrzymałych polimerów i kompozytów (wyścielonych odpowiednim materiałem), które w momencie uderzenia pochłoną jego siłę, chroniąc głowę motocyklisty. Wizjery również produkuje się z odpornych materiałów – przezroczystych i w miarę niewrażliwych na zadrapania. Najdroższe wizjery są wizjerami lustrzanymi, nieco tańsze wizjery są wizjery przyciemniane, a najtańszymi są oczywiście standardowe. Dobry wizjer będzie też uniemożliwiał (w większym lub mniejszym stopniu, w zależności od modelu) zaparowanie, które ogranicza widoczność. Ograniczanie parowania osiąga się, stosując warstwę przeciwmgielną, którą pokrywana jest wewnętrzna strona wizjera. Innym sposobem jest zawarcie w konstrukcji kasku tak zwanego Pinlock’a, a więc dodatkowej szybki wizjera, która ogranicza jeszcze skuteczniej parowanie.

Ważne jest też zapięcie kasku. Kaski motocyklowe są zapinane na różne sposoby: zatrzaskowo, za pomocą microlock’a albo zapięcia Double D, które uznawane jest za najbezpieczniejsze.

Wybierając kaski, należy kierować się oczywiście zasobnością portfela, upodobaniami, preferencjami, nawet estetyką, ale nie można zapominać, że to bezpieczeństwo jest najważniejsze. Im bardziej nowoczesny kask, tym lepiej chroni głowę motocyklisty przed urazami, a bezpieczeństwo nie ma swojej ceny!