To nie Audi A4, czyli… Audi A5 

W ciągu ostatnich dwóch dekad nasiliła się tendencja do rozdrabniania gamy modelowej wśród wielu producentów, między innymi BMW (osobna Seria 4, jako dawna Seria 3 Coupe), Subaru (model WRX, jako dawna Impreza w wersji WRX) czy Audi. Ostatnie przedsiębiorstwo zaprezentowało w 2007 roku Audi A5, duchowego następcę legend takich jak Audi GT i Coupe. Był to pierwszy taki projekt od ponad 10 lat, po bardzo długiej przerwie, spowodowanej zmniejszeniem zainteresowania wśród klientów.  

A5 przyjęło się znakomicie, głównie dzięki świetnej palecie jednostek napędowych. Bazowe 1.8 TFSI charakteryzowało się w pełni wystarczającą mocą 170 KM, zaś topowe RS5 oscylowało już wokół magicznych 450 koni mechanicznych. To całkiem sporo w coupe bazujące na nie tak wielkim Audi A4! 

Pomimo wprowadzenia w 2011 roku faceliftingu, A5 było stosunkowo często krytykowane za konserwatywny design i zbyt stonowany wygląd, szczególnie jak na pojazd o mocy ciężarówki. Audi wsłuchało się w głosy kierowców i w wytężeniu pracowało nad następcą, jeszcze bardziej samodzielnym modelem A5, z własnym, niepowtarzalnym stylem. W 2016 roku nadszedł wreszcie czas na upragnione zmiany, a światło dzienne ujrzało A5 II, zwane też A5 8W6. 

Dużo zmian, niewiele w pełni rewolucyjnych 

Zaprezentowane w 2016 roku A5 II oparte zostało na platformie MLBevo, z której korzystały, między innymi, Audi Q5, A8, A7 oraz Porsche Macan. Poziom luksusowego wyposażenia jeszcze bardziej wzrósł, dzięki czemu do dyspozycji kierowcy zostają oddane najnowsze zdobycze techniki: zaawansowany system infotainment, fotele z funkcją masażu, nowoczesny układ hybrydowy ułatwiający oszczędności podczas jazdy w mieście, jak i wiele innych.

Podobnie jak w przypadku pierwszej odsłony A5, również i w przypadku A5 8W6 obecne są trzy rodzaje nadwozia: klasyczne coupe, bazujący na nim kabriolet oraz pięciodrzwiowy liftback nazwany A5 Sportback. Linia A5 za wszelką cenę stara się dążyć swoją własną ścieżką, czego przejawem jest mnóstwo szczegółów odróżniających ją od A4. Chęć autonomii uwidacznia się zwłaszcza, jeżeli spojrzy się na pięciodrzwiowe A5 Sportback. Charakterystyczne lampy, przetłoczenia i ostro schodząca linia nadwozia już z daleka informują, że nie ma mowy tu o zwykłym Audi A4, tylko czymś całkiem innym, lepszym. Nawet laicy stwierdzą, że to pojazd o całkiem innym przeznaczeniu, niż zwykły sedan klasy średniej. 

Cztery silniki oraz dwa do zadań specjalnych 

Standardowe Audi A5 wyposażone jest w dwa rodzaje silników benzynowych (1.4 TFSI oraz 2.0 TFSI, moc od 152 do 252 KM) oraz dwa rodzaje motorów wysokoprężnych (2.0 TDI oraz 3.0 TDI V6, moc od 190 do 286 KM). Możliwe jest także wybranie A5 z technologią mild hybrid, znacznie zmniejszającą spalanie w mieście i w cyklu mieszanym. Audi wciąż oferuje możliwość jazdy z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów, jednak zdecydowanie najczęściej wybierany jest dwusprzęgłowy wariant S-Tronic (7 biegów). Warto przypomnieć o 8-biegowy Tiptronicu, opracowanym we współpracy z Porsche, lecz jest to skrzynia przeznaczona wyłącznie do najmocniejszych odmian A5.

Dla miłośników mocnych wrażeń przewidziane są dwa warianty A5 wymykające się wszelkim kategoriom: S5 oraz RS5. Audi S5 pod maską skrywa potężny motor 3,0 l TFSI V6 o mocy 354 koni mechanicznych, zaś RS5 napędzane jest już przez jedyny w swoim rodzaju 2,9 l BiTurbo TFSI V6 o mocy aż 450 koni mechanicznych. RS5 garściami czerpie z takich legendarnych modeli jak RS2, RS4 czy RS6, dodając od siebie mnóstwo innowacji i najnowszych osiągnięć motoryzacji.