Trzy generacje, każda będąca czymś całkiem innym

Toyota MR2 to auto obecnie nieco zapomniane, jednak gwarantuje coś, czego z trudem można szukać na ulicach w dzisiejszych czasach: przyjemność z jazdy. Właśnie dlatego warto pamiętać o MR2, której ostatnie wyprodukowane egzemplarze mają już przynajmniej 15 lat. Najstarsze osiągną niedługo sędziwy wiek 40 lat. Auto ma wiele ciekawych rozwiązań, spośród których na pierwszy plan wysuwa się z pewnością niska masa i silnik z tyłu pojazdu.  

Silnik z tyłu pojazdu? W MR2 to możliwe!

Porsche, Lamborghini, Ferrari – wszystkie te marki znane są z pewnego prestiżowego rozwiązania – umieszczenia jednostki napędowej za plecami kierowcy. Poprawia to właściwości jezdne i rozkład masy, a przy tym idealnie nadaje się do napędu na tylną oś. Do tego grona śmiało można zaliczyć także i… Toyotę. Omawiana tu MR2 ma jednostkę napędową umieszczoną na tylnej osi, zawsze czterocylindrową, czasami wyposażoną w kompresor. Rozwiązanie to sprawdza się w sam raz w przypadku małego ,,gokarta”, którym MR2 niewątpliwie jest – w zależności od generacji, masa wahała się od około 990 do 1300 kilogramów. Co ciekawe, z trzech odsłon, najcięższa jest ta… środkowa. MR2 drugiej generacji poszła bowiem w dość odległym kierunku, jeżeli chodzi o rozwój idei pierwszej MR2. Dach typu T-Top ze zdejmowanymi panelami czy całkiem klasyczny dach z pewnością nie były czynnikiem ,,odchudzającym” dosyć masywne nadwozie modelu MR2. Trzecia generacja, oferowana jeszcze w 2007 roku, okazała się najlżejsza.

Trzecia generacja Toyoty MR2 – najlżejsza, najlepsza?

Toyota MR2 ostatniej generacji przez wielu uważana jest za niemal równie kultową, co oryginalna, pierwsza odsłona z lat 80. Stosunkowo łatwo dostępna na rynku wtórnym, MR2 III była produkowana wyłącznie jako kabriolet. Odniosła sukces rynkowy, choć nie należy spodziewać się, że na ulicy dostrzeże się ją bez trudu – to bardzo rzadkie auto, szczególnie w Polsce. Paradoksalnie łatwiej jest spotkać… MR2 pierwszej generacji. Powód jest prosty – to pełnoprawny youngtimer, doskonale wpisujący się niepowtarzalną stylistykę kanciastych lat 80. Entuzjaści klasycznych samochodów są w stanie zapłacić za takie symbole minionej epoki spore pieniądze, nawet w Polsce. Ostatnie produkowane MR2 jeszcze czekają na status klasyka, choć na pewno go niedługo otrzymają. 

Szlachetniejsza Mazda MX-5

MR2 stanowi najbardziej udoskonaloną i ostateczną formę idei małego roadstera, z której zasłynęła Mazda. Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie, jednak to MR2 jest jego ostateczną formą.